Comments

  1. På min arbejdsplads er holdningen nok rimelig uformel – i hvertfald når det kommer til Facebook. Det sker, at man lige tjekker Facebook i løbet af dagen eller fra morgenstunden, når man lige er mødt på arbejde. Hertil tror jeg skam absolut heller ikke, at det gør noget. Tror derimod ikke, at vi skal sidde online dagen lang på Facebook.

    Hvad angår Messenger, så er vi alle online dagen lang, da vi også bruger det lidt internt. Eksempelvis skal en kollega bruge et link eller et stump kode. Det er derfor ganske nemt lige at sende det via Messenger. De fleste af os kan også nemt have en lille snak via Messenger med venner osv.

    Så længe vi ikke bruger meget af dagen på at “chatte” via Facebook eller Messenger, så tror jeg ikke, der er et problem. Men tror absolut heller ikke “værktøjerne” er anerkendt som sådan.

  2. Selv om det er en uformel holdning I har på din arbejdsplads, lyder det som om, at I har et ganske afslappet forhold til det.

    Med hensyn til om “værktøjerne” bliver anerkendt som sådan, så tror jeg nu kun, at det er et spørgsmål om tid før, at specielt Messenger bliver set på som et helt almindeligt værktøj på højde med e-mail og telefon.

  3. Ja, vi har meget ansvar selv for tingene, men det er klart, hvis vi sidder og bruger dem overvejende i stedet for at passe jobbet, så vil holdningen ikke være så positiv.

    Men tror du har ret omkring, at Messenger vil bliver et mere almindeligt stykke værktøj. Eller i hvertfald lignende services, hvor du kan “chatte” med de ansatte. Dette ses jo sådan set allerede – nogle steder.

  4. Jeg bruger selv Messenger rigtig meget professionelt, blandt andet i forhold til min sekretær, som ikke har kontor lige ved siden af mit.

    Via Messenger udveksler vi mange småbeskeder i hverdagen og får afklaret mange småting, som ellers skulle vente på, at vi mødtes eller ringede til hinanden.

    Genialt værktøj til at få “instant” svar på noget :-)

  5. Ja, Messenger er et rigtigt godt stykke værktøj. Snakker også med en kollega på Messenger, når vi er på arbejde. Vi sidder ikke så tæt på hinanden, hvilket vil betyde, at man skal råbe igennem lokale, til stor irritation for de andre.

  6. Vi har ingen officiel politik til hverken facebook eller messenger på arbejde, men generelt har vi en meget afslappet kultur på arbejdspladsen, og cheferne bruger selv messenger hele dagen, både arbejdsmæssigt men også privat. Det er jo også et super værktøj til lige at stille et hurtigt spørgsmål, sende et link eller skabe kontakt til en programmør der sidder med hovedtelefoner på :D. Der er desuden også fantastisk når man af og til arbejde hjemmefra, langt nemmere end at skulle ringe eller maile frem og tilbage.
    Derudover er messenger for mig langt hen ad vejen mit sociale netværk (selvom jeg da også er på facebook og linkedin), har næsten folk i alle arbejdsgrupper på vennelisten, så hvis man lige har et problem, som man ikke lige kan tænke sig ud af selv, eller hvis man lige mangler en der kan teste noget i en specifik browser på et specifikt OS, så er der altid hjælp at hente.. super værdifuldt.

    Mht til facebook er det da klart man ikke skal side på hele dagen og surfe (tror da nok også det ville blive ret kedeligt!!) – men igen, lige at tjekke hvis man har fået en besked eller nogen har anmodet om venskab eller lign. ja det er der vist ikke noget i vejen for. Blev så vidt jeg husker tilføjet en af chefernes venneliste i arbejdstiden, så det er vel lidt en indikation af at det er ok.

  7. Lige som med Michael, lyder det også som om, at det sagtens kan fungere med en uformel holdning til tingene og at cheferne også har gavn af de nye teknologier :-)

  8. En tilføjelse, så kan min chef dog ikke komme på Facebook, hehe.

    Jeg har dog den holdning til Facebook, at jeg ikke gider at være venner med min chef.

  9. Der er nok ingen tvivl om, at Messenger som værktøj er kommet for at blive. Ønsker man at holde det rent internt så kan man fra virksomhedens side jo installere Office Communicator i stedet. Det er stort set det samme som Messenger, men blot til prof brug.

    De virksomheder der bruger Lotus Notes (skulle være forbudt ;-) ) har typisk et tilsvarende rent internt instant message system kaldet Same Time.

    Jeg er ikke i tvivl om, at instant message systemer er vejen frem.

    Facebook derimod kan jeg ikke se formålet med i arbejdstiden. Jeg indrømmer blankt at jeg selv går på det en gang i mellem… fordi jeg kan. Kunne jeg ikke, så fred være med det.
    Men netop i Facebook kategorien synes jeg man langt oftere ser nogen, der ikke kan administrere frihed under ansvar, og sidder og bruger ret meget tid på det i arbejdstiden.

  10. Leif Jensen says:

    På min lilel arbejdsplads er der “dømt frihed under ansvar”. Det er efterhånden mange år siden at man i IT branchen mente “virksomheder handler med virksomheder” – idag er den almindelige opfattelse at “mennesker handler med mennesker”. Vores største “værdi” i samarbejdet med forhandlere er de personlige relationer, og såvel Facebook som Messenger er med til at styrke de personlige relationer i en ellers travl hverdag. Specielt Messenger bruger vi rigtig meget i den daglige dialog med vores samarbejdspartnere – det giver os mulighed for at reagere lynhurtigt når der er brug for korte og præcise svar, og for begge parter er det som regel både nemmere og hurtigere end at bruge telefonen.
    Den eneste ulempe jeg kan se ved at bruge såvel Facebook som Messenger er at huske at være opmærksom på at holde en “proffesionel linie”. Måden vi løser det på er ved at al kommunikation der indeholder priser, tilbud osv. altid sendes på e-mail, og at man lige husker den formelle og mere professionelle omgangstone som f.eks. “Med venlig hilsen….”
    Enig med JanTM i at Facebook kan være en tidsrøver – nok især i større virksomheder hvor det er nemmere at “gemme sig”.

  11. @Leif C, du har helt ret den uformelle tilgang fungerer rigtigt godt i vores tilfælde, men tror også det kommer meget an på størrelsen på virksomheden, vi sidder 5 på kontoret inkl. 2 ejere. I større virksomheder vil en formel politik måske nok være en fordel, ikke mindst af hensyn til den enkelte medarbejder, da det jo er rart at vidde hvad man må og ikke må.
    Som med Leif J. kører vi med princippet frihed under ansvar, og ville være ked af at arbejde under andre forhold.

  12. @Jan: Helt enig, og ja, man kan jo overveje at installere Office Communicator, hvis man vil have et professionel instant messaging system for hele virksomheden. Med hensyn til din kommentar til Facebook, så kan der måske være noget om det, men tror du ikke også, at det er et spørgsmål om, at tingene lige skal finde sit leje i forhold til den nyhedsværdi som Facebook et eller andet sted stadigvæk har?

    @Leif: Gode tanker du har gjort dig der og jeg er meget enig med dig. Tror også, at det fortsat er en god idé, at lade e-mails være den primære måde, at sende eksempelvis prislister og bindende korrespondance på, blandt andet af dokumentationsmæssige årsager.

    @Martin: Selvfølgelig spiller størrelsen på virksomheden meget ind i forhold til, om det er nødvendigt med en formaliseret holdning til eksempelvis Facebook og Messenger. Generelt set tror jeg, at det passer os danskere ganske godt med en forholdsvis stor grad af frihed under ansvar, også på dette punkt :-)

  13. Både og… altså med hensyn til, om Facebook skal finde sit naturlige leje.
    Dog er der så meget “gøgl” man kan spilde tid på, på Facebook, som jo dybest set ikke har nogen som helst arbejdsmæssig relevans. Og det har jeg da set nogle eksempler på, at folk ikke kunne administrere, således at et betydeligt antal timer hver dag gik med at spille “Mob Wars” eller tage sjove tests.

    På det punkt er LinkedIn meget bedre. Du kan i princippet have samme netværk, men uden alt gøglet.

    Dog er jeg stadig tilhænger af frihed under ansvar. Og var det mig der skulle bestemme, så ville jeg nok heller ikke lukke for Facebook på arbejdspladsen. I løbet af en arbejdsdag skal man jo alligevel have pauser… og nogen bruger den tid på at få en smøg, mens andre tjekker Facebook. Det har jeg ikke noget problem med.

  14. Jeg ville ønske, at mit firma tillod brug af messenger og facebook – men det gør de ikke. Det ville være utroligt praktisk, da jeg er svært hørehæmmet – og som udvikler har jeg tit og ofte brug for at diskutere et eller andet fagligt. Det betyder selvfølgelig, at jeg i stedet går over til pågældende kollega og taler med ham om tingene ;) Så… count me in – frihed under ansvar, ja tak ;)

  15. Nu kender jeg ikke dit firma og hvorfor, at de ikke tillader brugen af Messenger og Facebook, men i dit tilfælde lyder det jo netop som om, at der ligefrem ville være en stærkt produktivitetsforbedrende effekt ved at tillade brugen af Messenger eksempelvis.

  16. Apropos dette emne, så har Esbjerg Sygehus i følge en artikel på CRN.dk valgt at lukke for adgangen til Facebook.

    Måske manglede ledelsen af sygehuset, at lave en intern Facebook-politik i samarbejde med medarbejderne?

  17. Og endnu en artikel om emnet, denne gang fra Berlingske Nyhedsmagasin.

  18. Jeg faldt over dette blogindlæg som fortæller lidt om større danske virksomheders holdning til Facebook.

  19. Apropos dette over tre år gamle blogindlæg: EPN.dk har netop bragt denne artikel om hver femte chef har sat grænser op for brugen af sociale medier på arbejdspladsen: http://epn.dk/samfund/arbmarked/article4781072.ece

Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 1.188, der følger denne blog