Er det mærkeligt, at B&O har det svært?

28 02 2009

Er det mærkeligt, at Bang & Olufsen har det svært?

I går faldt jeg over en artikel på pleasure.dk, som beretter om, at Bang & Olufsen snart lancerer et ikke mindre end 103 tommer stort plasma-tv!

Og det er ikke kun størrelsen på tv’et, der er gigantisk. Det er prisen også! I følge pleasure.dk skulle prisen ende på en lille million kroner eller nærmere præcis 930.000 kroner.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det bare er helt forkert timing, at lancere et produkt til i nærheden af en million kroner på nuværende tidspunkt. Dels er det sikkert de færreste, der for tiden har en million kroner i friværdi i huset og dermed overhovedet har det økonomiske overskud til at foretage den slags indkøb. Dernæst har B&O mere end nogensinde behov for at tiltrække en større bredde af kunder, hvilket Lars Kirstein allerede har været inde på i hans blogindlæg om, hvorvidt B&O har en fremtid.

At lancere et fladskærms tv til næsten en million kroner midt i en verdensomspændende finanskrise og recession, sender næppe et særligt stærkt signal til den potentielle målgruppe om, at B&O også kan tilbyde billigere produkter. Kunne man forestille sig, at der findes forbrugere, der tænker, at hvis et B&O 103 tommer plasma-tv koster næsten en million kroner, så koster et 50 tommer plasma-tv nok i nærheden af en halv million og at disse potentielle kunder dermed bliver afskrækket fra at overveje et B&O fladskærms tv?

Jeg har tjekket prisniveauet på nettet og er således klar over, at et 50 tommer B&O plasma-tv “kun koster ca. 121.000 kroner. Det er dog efter min mening i forvejen alt for dyrt, når man sammenligner med andre flotte design-tv fra konkurrenter som eksempelvis tyske Loewe, som vel koster omkring det halve af et tilsvarende B&O fladskærms tv.

Er det mærkeligt, at B&O har det svært?


Handlinger

Information

11 kommentarer

1 03 2009
JanTM

Heh… ja det synes at være hovedrystende ude af trit med virkeligheden. Der er vel stort set kun olie sheiker, der køber tv i det prisleje. Og dem er der jo trods alt ikke så mange af i denne verden.

2 03 2009
Leif Carlsen

Ja, det er nærmest kun oliesheiker og lignende, der kan have råd til at give næsten en million kroner for et tv og under alle omstændigheder er det i hvert fald super dårligt timing i forhold til finanskrise og recession.

2 03 2009
Leif Jensen

Leif, nu har du jo tidligere selv nævnt at vi ikke bør fokusere så meget på finanskrise og recession – så ud fra den betragtning er det da flot gjort af B&O at lancere et TV til knap en lille mio. :) Men når det så er sagt, så må jeg sige at jeg personligt har svært ved at forestille mig at billedkvaliteten kan blive ca. 190 gange bedre end i min hjemmebiograf hvor jeg benytter en projektor til 5.000 kr. for at lave et 100 tommer billede. Uanset pris, så bliver kvaliteten ikke meget bedre end det kildemateriale man bruger – f.eks. DVD, Blu-ray eller HD sat/kabel TV.
Der er ingen tvivl om at B&O en gang har været lækkert og trendsættende, men personligt synes jeg tiden er løbet lidt fra dem. Hvis man som kunde primært ønsker designer brugskunst så taler det selvfølgelig til B&O’s fordel – men går man også op i lydkvalitet og ægte biografstemning, så er der mange bedre bud, der også giver råd til en ny bil :)

2 03 2009
Leif Carlsen

Jeg synes faktisk ikke, at tiden er løbet fra B&O i forhold til design og ikke mindst deres geniale måde, at koble produkterne sammen på og en udtalt grad af brugervenlighed. Her synes jeg stadigvæk, at de er et godt stykke foran.

Til gengæld halter den alt for ofte i forhold til teknologien. Efter min mening behøver B&O ikke at være længst fremme i bussen, men det hjælper omvendt heller ikke noget, at de venter flere år på at implementere teknologier som DVD og Blu-Ray i deres produkter (nu er de dog ved at komme med på denne front).

Men der, hvor B&O helt har mistet jordforbindelsen efter min mening, er på prissiden. Det er som om, at de ikke vil forstå, at godt nok producerer og sælger B&O livsstilsprodukter, men efter som at teknologi er blevet en så bærende del af produktet, at de ikke længere kan stikke hovedet i hullet og tro på, at pris ikke spiller ind.

Se blot på priserne på fladskærmstv. Som følge af dels masseproduktionen af fladskærmspaneler og dels indførelsen af nye teknologier, som gør “gammel” teknologi billigere, bliver B&O nødt til at leve med, at et produkt, som bliver introduceret 1. januar 2008 altså umuligt kan koste det samme eller mere pr. 1. januar 2009. Tværtimod burde B&O også justere priserne i nedadgående retning og gerne eksempelvis 2-3 gange om året.

Dernæst bliver B&O også nødt til at erkende, at den ekstra pris, som de vil have for et “premium” produkt nu er så stor, at de ganske enkelt afskrækker en meget stor del af deres potentielle kunder.

3 03 2009
anjoe

Jeg læste dette dit indlæg for et par dage siden og tænkte straks på, at B&O i længere tid har været på såkaldt retur, også inden “finanskrisen” hjemligt…

Butikskæden “2tal” pralede fra mere end 20 år tilbage og frem til plus/minus sidste år af/med at have et større areal kun med B&O produkter (i øvrigt måtte de slet ikke ellers være specialforhandlere), men en pæn del af disse er senest skiftet til andre kæder, MEN har dog stadig lov til – så absolut – at forhandle B&O’s produkter ;-)

Og så til beløbet, du nævnte, Leif, åhhr ja, jeg læste lige d.d. omkring Apple iPhone 3G til blot 16.763.400 kroner, men så har home-knappen altså også en sjælden 6.6 karat diamant med ægte guld omkring sig…

3 03 2009
Leif Carlsen

Ja, for Apples vedkommende vil galskaben åbenbart heller ingen ende tage :-)

7 03 2009
Jan Karlsbjerg

Hvis de har ordentligt styr på værdikæden og produktionen, så er det da en fremragende ide, for de skal jo ikke sælge ret mange TV til den pris for at få en ordentlig profit.

8 03 2009
Leif Carlsen

Men hvis det lige frem ødelægger afsætningen af andre af deres produkter som følge af, at potentielle kunder i det “nedre segment” (hvis man kan tale om det i B&O-sammenhæng), hjælper det jo ikke så meget, at de tjener rigtig gode penge på et 103 tommer fladskærmstv, hvad jeg for øvrigt er sikker på, at de gør.

8 03 2009
Jan Karlsbjerg

Ikk’ forstået: “Som følge af at potentielle kunder i det nedre segment…” hvaffornået?

Skulle kunder til et 40.000 kr TV sige “nej tak” fordi B&O også har et TV til en million? Normalt er det jo det modsatte firmaer er bange for (at discount versioner skal fjerne prestige-værdien af firmaets dyre versioner).

8 03 2009
Leif Carlsen

Som jeg har skrevet om før, mener jeg jo, at et af B&O’s store problemer skyldes, at man reelt set ikke længere har produkter til det “nedre segment”, også kaldet MX-segmentet (tilbage fra tiden, hvor B&O havde et relevativt prisbilligt 25″ traditionelt tv). I dag kan du ikke købe et B&O fladskærms-tv til mindre end 20.000 kroner og for denne sum penge får du trods alt kun et 25″.

Så ud over, at B&O efter min mening mangler entry-level produkter på tværs af deres produktlinie, så tror jeg fortsat, at B&O ganske enkelt nærmest skræmmer kunder væk ved at promovere endnu dyrere produkter.

B&O burde omgående introducere et 25″ fladskærms-tv i MX-klassen til 9.995 kroner eller maksimalt 10.995 kroner for at få entrylevel-segmentet til at interesserer sig for B&O igen. Det kunne være en supergod indgangsvinkel til at få flere kunder til at komme ind i B&O “ålerusen”.

24 03 2009
Leif Carlsen

Apropos emnet, faldt jeg over denne artikel på Berlingske.dk om B&O’s mangeårige nedtur.

Skriv en kommentar