Kønskvotering er et skråplan…

Jeg har netop set et indslag i TV 2 Nyhederne omhandlende antallet af kvinder i lokalpolitik. Budskabet var, at der er for få kvinder i lokalpolitik, og næsten vanlig stil blev der i samme moment også nævnt ordet kønskvotering, som en måde at rette op på denne ubalance.

Udover, at problemstillingen også gør sig gældende i landspolitik og er reel nok et eller andet sted, er jeg stadig af den klare holdning, at det dur altså ikke kønskvotering – hverken inden for politik eller i erhvervslivet.

Det må nu engang være en blanding af lyst, engagement og politiske budskaber og holdninger, der afgør om en given person bliver valgt ind i lokal- eller landspolitk, og ikke om vedkommende er kvinde eller mand.

Det samme gælder diskussionen omkring kønskvotering i erhvervslivet, hvilket jeg tidligere har kommenteret i et andet blogindlæg.

Ingen virksomhed er tjent med at have en ledelse, der er baseret på kønskvotering. Skal virksomheder overleve i en globaliseret og stærkt konkurrencepræget verden, må man altid gå efter at rekruttere den bedst kvalificerede kandidat.

Når det så er sagt, synes jeg det er helt fint, at man gør en ekstra indsats for at motivere og hjælpe kvinder til at prøve kræfter med ledelsesmæssige opgaver.

Comments

  1. Jeg kan kun være fuldstændig enig med dig Leif. Det er et skråplan smurt ind i brun sæbe med den slags kunstigt opstillede kriterier for succes. Samfundet er vel bedst tjent med de rette folk ved roret, uanset om de så er kvinder, mænd, rødhårede, tykke eller eventuelt dværge.

    • Ja, og i disse tider kan der vel næppe være nogen tvivl om, at bedste “mand” ved roret er det, der skal til for at styre en virksomhed, region eller kommune igennem en meget hård og udfordrende periode.

  2. Hvis der skal være kønskvotering i kommunalpolitik, kan nogle mindre kommuner godt få (endnu større) problemer med kvaliteten af kandidaterne. Det er ikke fordi gode, velkvalificerede folk i forvejen står i lange køer i alle kommuner…

    • Nej, men det kan desværre næppe undre.

      Jeg hører, at en byrådspolitikker kan se frem til at hæve 100.000 kroner (før skat) om året for at investere ufattelig meget tid i noget, hvor det siges at være svært at gøre en forskel alligevel.

      Man skal godt nok være idealistisk orienteret for at synes, at det giver bare lidt mening.

  3. Tina Thomsen says:

    Sloganet må være – bedste person til jobbet! Utroligt, at dette emne skal diskuteres igen og igen. Begynder snart at blive diskriminerende for os kvinder, at vi sådan skal indgå i kvoteordninger.

  4. Tina Thomsen says:

    :-)

  5. Nu er der så bare det uheldige at undersøgelser har vist at mænd ansætter mænd. Det betyder at det er uhyre svært for selv de meste kvalificerede kvinder at komme ind på visse arbejdspladser.
    Ledelser på mange virksomheder består udelukkende af mænd og skal disse ansætte andre ledere, ja så bliver det tit og ofte mænd. Og du må meget have mig undskyldt, men skulle ingen kvindelige ansøger til disse stillinger være kvalificeret???
    Det er uhyre snævertsynet at tro at man ansætter kvinder i topposter, hvis blot de har den rette entusiasme og engagement. Så var der nok flere kvindelige ledere i DK. Undersøgelserne viser at de mandelige ledere søger efter de samme kvaliteter i en kommende medarbejder, som de selv besidder.
    Em tidligere svnesk topleder udtaler i hans bog følgende:
    ”Jeg har ofte været med til at fravælge kvinder med de bedste kompetencer. Jeg har gjort det flere gange, end jeg egentlig bryder mig om at indrømme. Vist har jeg lyttet til kvinder, men som regel af lutter høflighed. Når jeg er blevet træt af deres ævl, har jeg afbrudt dem og fortalt dem, hvordan tingene i virkeligheden hænger sammen. Det går lettere, hvis kvinderne holder mund, og det går hurtigere, hvis mændene bestemmer”.
    Jeg tror desværre ikke han er ene om denne holdning.
    Og hvis det forholder sig således går jeg klar ind for kønskvotering. Arbejdspladser med både mandelige og kvindelige ledere er, efter min overbevisning, meget mere dynamiske.

  6. Apropos dette blogindlæg faldt jeg over denne artikel på 180grader.dk.

Trackbacks

  1. [...] Kønskvotering er et skråplan [...]

Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 1.188, der følger denne blog