Så fik jeg set “Da Vinci Mysteriet”

Så fik jeg set den meget omtalte “Da Vinci Mysteriet” med Tom Hanks i hovedrollen. Jeg har igennem lang tid ville læse Dan Browns bog, men tiden og lysten til at læse så mange sider, har ikke lige været der på det sidste. Derfor er det jo meget belejliget, at der nu er kommet en filmatisering af bogen :o)

Jeg vil ikke forholde mig til diskussionerne (som primært foregår i udlandet) om, hvorvidt filmen er gudsbespottende og krænker kristendommen. For mig er “Da Vinci Mysteriet” rendyrket underholdning med udgangspunkt i en god historie, en række historiske fakta og ikke så få konspirationsteorier endda. Alt dette er blandet op med en solid portion fantasi og en masse flotte filmeffekter. Det resulterer i en ganske udmærket film, som bestemt er seværdig, men omvendt er det heller ikke en “must-see” film. Så hvis du, af den ene eller anden årsag, ikke kommer til at se filmen, opstår der altså ikke noget uerstatteligt hul i dit personlige filmunivers.

Men som sagt en ganske udmærket film, hvor man dog skal holde sig godt vågen under hele forestillingen, for at få det optimale ud af filmen. Ja, ja, det ved jeg godt at man altid skal holde sig vågen, når man går i biografen, men man har jo hørt om folk, der falder i søvn under en forestilling :o) Nå, men tilbage til grunden til, at man skal holde sig vågen: Det skal man fordi, at filmen er et sandt virvar af gåder, mysterier, koder, konspirationsteorier og forvirring over, hvem er der er af det gode eller onde. Efter min mening er det faktisk lige før, at filmen kammer helt over med for mange gåder, teorier og mysterier. I den sidste ende går kabalen dog op og de mange mysterier kommer stort set til at give mening i filmens store blanding af historie og fiktion.

“Da Vinci Mysteriet” kan således klart anbefales som god underholdning. Sørg som sagt bare for at være udhvilet og få drukket et par ekstra kopper kaffe, inden du går i lag med den to en halv timer lange film, så at du får hele plottet med :o)

Skriv et svar

