Stadigvæk ikke 100 millioner værd

100mio.jpg

Så kan man igen læse i pressen om helt eksorbitante bonusser til erhvervslivets top. Denne gang er det to bankdirektører for Ringkjøbing Landbobank, som kan dele en bonus på ikke mindre end 105 millioner samt direktøren for Roskilde Bank, som indkasserer ca. 116 millioner kroner i aktiebonus.

Endnu engang må jeg ryste jeg på hovedet over den form for helt urealistisk høje bonusser og endnu engang må jeg sige: Det er et enkelt menneskes indsats ganske enkelt ikke værd. Ganske vist har de nævnte direktører utvivlsomt arbejdet hårdt for at nå de bedst mulige resultater. Det ændrer bare ikke på det faktum, at der lægger en samlet holdindsats fra alle medarbejdere bag de flotte overskud og de deraf afledte stigninger i aktiekurserne. Og mig bekendt får ingen af de menige medarbejdere en bonus på 15-25 gange deres årsløn.

Som jeg har tilkendegivet før, er jeg stor tilhænger af, at den øverst ansvarlige for en virksomhed skal aflønnes i et forhold, der dels afspejler ansvar og risiko i jobbet og dels hænger sammen med den personlige indsats og påvirkningsgrad, som det er muligt for topchefen at have. Endelig skal aflønningsformen også hænge sammen med de resultater og den værditilvækst, som vedkommende skaber til gavn for virksomheden og aktionærerne. Derfor skal topchefen selvfølgelig også have en højere løn end en menig medarbejder, som har et mere begrænset ansvar og som er beskyttet af funktionærloven, Lønmodtagernes Garantifond m.m.

Men det giver ikke mening, at en topchef får en bonus på 15-25 gange årslønnen, når vedkommende i forvejen får adskillige millioner kroner for sin indsats. For det første er proportionerne helt ude i hampen og dernæst er den form for urealistiske aflønningspakker med til at skabe unødvendige modsætninger mellem virksomhedens ledelse og de menige medarbejdere.

Man hører ofte argumentet om, at de pågældende direktører har været med til at skabe enorme værditilvækster for aktionærerne og det er selvfølgelig også rigtigt, men hvad er det lige, at de får deres millioner af kroner i fast løn for? Personligt synes jeg, at det er helt fint, at de også har en gulerod at gå efter i form af en resultatorienterede bonus. Men vi skal altså havde de rette proportioner på bonusmodellerne og det er altså ikke 15-25 gange en årsløn på 4-5 millioner kroner. For et menneskes arbejdsindsats er stadigvæk ikke 100 millioner kroner værd.

Comments

  1. Sikke dog nogle provinsielle amatører i Roskilde og Ringkøbing.

    William McGuire, der er topchef for den amerikanske sundhedsforsikringsgigant UnitedHealth, har fået en aktieoption på ikke mindre end 10 mia. kroner.

    http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=776208/

    Alt er større i USA – åbenbart også vanviddet omkring aflønning.

  2. Hvorfor er de ikke det værd – de har tjent 5 milliarder til aktionærene!

  3. Kære Thomas,

    Jeg er helt sikker på, at de kære bankdirektører er mange penge værd, men ikke 53 eller 115 millioner værd. “De”, som du skriver, har ikke selv tjent 5 milliarder til aktionærerne – har hele teamet bag virksomheden, d.v.s. alle medarbejdere i større eller mindre omfang. Derfor giver det ikke mening, at en eller et par medarbejdere skal have en ekstra belønning på 15-25 gange deres milliongage for at passe deres job – det får den menige medarbejder heller ikke (og skal heller ikke have det).

    Jeg er selv direktør for en virksomhed med små 40 medarbejdere og jeg kan i hvert fald ikke personligt påtage mig den fulde ære for, at vi når flotte resultater (eller for den sags skyld dårlige resultater). Jeg kan utvivlsomt bidrage i væsentlig omfang og helt sikkert også i større omfang end den menige medarbejder. Det skal jeg også have en større løn for – også for det ansvar jeg vælger at tage.

    Jeg synes også, at det er helt fint, at der er en gulerod for ledelsen og gerne en stor gulerod – eksempelvis 1-2 gange årslønnen ved helt fantastisk resultater, men så heller ikke mere – ellers ryger proportionerne i forhold til den samlede lønmodel i en virksomhed.

    /Leif

Trackbacks

  1. […] enorme millionbonusser. Jeg har selv en meget konkret holdning til emnet, hvilket har afstedkommet indlæg om den tidligere direktør for Roskilde Bank Niels Valentin Hansen og forhenværende TDC-direktør Henning […]

Skriv et svar

