Pas nu på, Berlingske

berlingske1.jpg

Som du måske har erfaret, udkommer Berlingske Tidende nu i tabloidformat, i lighed med Børsen, Ekstra Bladet, BT m.fl. Personligt synes jeg godt om selve papirformatet, som gør avisen lidt nemmere at “håndtere” rent fysisk. Samtidigt virker det som om, at der er blevet strammet lidt op på indholdet i avisen, hvilket sandsynligvis er en nødvendig følge af, at der ganske enkelt er mindre plads pr. side.

Jeg kan dog godt være bekymret for den journalistiske kvalitet af Berlingske Tidende, som følge af, at der nu ikke er så meget plads at gøre godt med pr. side. Jeg frygter nemlig, at denne ellers kvalitetsorienterede og dybdeborende betalingsavis kommer til at minde for meget om gratisaviserne, Ekstra Bladet og BT, som jo alle er kendetegnet med at bringe forholdsvis korte historier.

Personligt har jeg det nemlig på den måde, at de korte og mindre historier skal jeg såmænd nok få læst på diverse nyhedssider på nettet, hvorimod at jeg synes, at de trykte medier netop har deres styrke i de større og mere dybdeborende artikler. Med en (kvalitetsorienteret) trykt avis kan man – i fred og ro og uden diverse blinkende bannerreklamer – fordybe sig i god informativ og kritisk journalistik.

Jeg håber derfor, at Berlingske Tidende passer på, at de ikke sælger ud af deres ellers høje journalistiske kvalitet og de indtil før formatskiftet gode og store artikler om dette og hint i vores verden. Avisens redaktører og journalister skal således passe på, at de ikke lader god journalistik lide på bekostning af et mindre avisformat.

Prioriteringen af de mange artikler er helt sikkert blevet endnu mere vigtig som følge af den mindre plads pr. side. Det må imidlertid ikke være afgørende for, hvad der er plads til af gode og mere dybdeborende artikler. Så må Berlingske Tidende ganske enkelt lade de store og dybdeborende artikler fylde flere sider og ikke bare en eller to tabloidsider.

Om Berllngske Tidende så vælger at skære ned i antallet af små historier for at sikre, at der er plads til de dybdeborende artikler, skal selvfølgelig være op til avisens redaktører. Men de skal bestemt ikke tage de små historier med for min skyld, for det er ikke derfor, at jeg køber og læser Berlingske Tidende. Efter min mening er internettet og gratisaviserne og lignende bedre til netop de små historier.

Og som bekendt skal man gøre det som man er bedst til. Det håber jeg også, at Berlingske Tidende bliver ved med.

Skriv et svar

