OPDATERET: Jeg kan nok ikke lade være med at føle, at videnskabsminister, Helge Sander efterhånden er ved at være lidt tungnem. Han har i hvert fald svært ved at forstå, at det ikke er specielt smart at deltage i diverse firmareklamer. Dette er endda desuagtet, at hans chef, statsminister Anders Fogh Rasmussen, tidligere har udtalt, at ministre bør afholde sig fra i reklamemæssig øjemed at anprise virksomheder og deres produkter.
Det har dog ikke fået Helge Sander til at afholde sig fra atter, at deltage i reklamemæssige sammenhæng – denne gang i et annoncetillæg fra Teknologisk Institut, hvor ministeren fremhæver virksomhedens rolle i forhold til videnspredning i det danske samfund.
Jeg har så endda siden hen læst, at Anders Fogh Rasmussen – på trods af hans tidligere udmelding om, at ministre ikke bør deltage i anprisning af virksomheder – nærmest godkender Helge Sanders deltagelse i Teknologisk Instituts markedsføring.
Ifølge Anders Fogh Rasmussen er Teknologisk Institut en non-profit organisation, som varetager brede interesser i det danske samfund. Javel, det kan meget vel være, at han har ret i det, men ikke desto mindre er Teknologisk Institut altså stadigvæk en reel konkurrent for mange private virksomheder. Det er muligt, at Helge Sander og Anders Fogh Rasmussen synes, at det er meget belejliget, at fokusere på Teknologisk Instituts forskningsmæssige rolle i forhold til det danske samfund. Det ændrer imidlertid ikke på det faktum, at Teknologisk Institut på eksempelvis IT-kursusområdet er i direkte konkurrence med mange private virksomheder.
Personligt forstår jeg for øvrigt slet ikke, at det kan være så svært for Helge Sander at se, at han igen er på etiske afveje, når han stiller op i reklamemæssig sammenhæng. Det burde være rimelig åbenlyst for Helge Sander, at det ikke er smart at deltage i en nogen som helst virksomheders markedsføring uanset, om der er tale om en privat eller offentlig virksomhed eller om der er tale om en profit eller non-profit organisation. En ministers fineste rolle må være at administrere sit embede og tilsikre, at fagområdet bliver udviklet i henhold til regeringens planer og ambitioner på området og til gengæld ikke lege reklamesøjle for diverse virksomheder.
[…] op i diverse reklamer for virksomheder og organisationer. Lige som jeg skrev i mit indlæg om Helge Sanders fejltrin på denne front, burde være rimelig åbenlyst for Bendt Bendtsen, at det er uklogt at deltage i en nogen som helst […]