Det kan kun ske i USA

handgun.jpg

OPDATERET: Via min RSS-reader har jeg læst en overskift fra BT’s website, som fortæller, at “Politi skød politimorder 68 gange“. Uden at have læst artiklen overhovedet, fik jeg den tanke, at det kunne kun være sket i USA, hvor alt som bekendt er større – også mængden af kugler, som det amerikanske politi mener, at der skal til for at stoppe en politimorder.

Som barn holdt jeg meget af, at læse tegneseriehelten Lucky Luke, som gang på gang fangede Dalton-brødrene, der altid blev idømt 2-300 års fængsel. Som bekendt slap de slap også altid ud igen og de kunne derfor holde Lucky Luke beskæftiget i historie efter historie :o)

Dengang tænkte jeg, at det jo bare var fordi, at det er en tegneserie, at man kunne få flere hundrede års fængsel. Men i dag må jeg jo erkende, at det forholder sig også sådan i virkeligheden. Folk i USA bliver rent faktisk dømt til flere hundrede års fængsel, ligesom at politiet også excellerer i ekstrem brug af voldelig magt.

Jeg siger ikke, at politiet ikke skal kunne forsvare sig, hvis de er i livsfare eller en farlig politimorder skal stoppes, for det skal myndighederne selvfølgelig kunne gøre. Men med så overdreven brug af dødbringende våben og langt over 200 millioner skydevåben i omløb i det amerikanske samfund, er det er måske ikke så mærkeligt, at der er skydevåben indblandet i ca. 30.000 dødsfald hvert år (klik her for at læse et skræmmende faktablad fra The Educational Fund to Stop Gun Violence). USA er følgelig deraf et af de mest voldelige samfund i den vestlige verden.

Lucky Luke og Dalton-brødrende har således ikke levet forgæves.

ll2.jpg

Comments

  1. Kom lige til at tænke på den flugtbilist der blev skudt 20 gange for et par uger siden.

  2. Den episode havde jeg ikke lige tænkt over – heldigvis hører det jo til sjældenhederne herhjemme (tror faktisk aldrig, at jeg har hørt om en lignende episode før i lille Danmark).

    Omvendt må mansige, at denne episode jo ikke er mindre slem, da der her var tale om to politibetjente, der skød 20 skud i alt, i modsætning til en del hel flere betjente i sagen fra USA.

Skriv et svar

