Hold kæft og se fodbold

hooligan.jpg

Tilbage i september måned skrev jeg indlægget “Hold kæft og spil fodbold” i forbindelse med UEFA’s nye hårde kurs overfor fodboldspillerne, som brokker sig til dommerne. Moralen i mit indlæg var, at fodboldspillerne, i stedet for at brokke sig, skulle bruge tiden på at spille fodbold – for det er vel det, som det drejer sig om.

Her på det sidste har man i pressen kunne læse om en øget grad af organiseret ballade og slagsmål i forbindelse med fodboldkampe og om, hvordan at hooligankulturen desværre breder sig. Der har været forslag fremme om, at man skal indføre et nationalt register over hooligans med mulighed for at give de værste fodboldbøller en landsdækkende karantæne.

Om et hooliganregister lige er det, der skal til, for at tackle problemet, ved jeg ikke. Hvad jeg til gengæld ved og er helt sikker på for mit eget vedkommende, er at jeg går ind for en nultolerance overfor fodboldvold og for den sags skyld enhver anden form for vold. Vi lever i et moderne samfund og demokrati, hvor det er (og skal være) helt okay at være uenig uanset, om det drejer sig om politik, strikkeopskrifter eller fodbold. Uenigheden skal bare til enhver tid holdes på et verbalt niveau og med en gensidig respekt for, at den anden part har ret til at mene, hvad vedkommende vil.

Jeg vil slutte dette indlæg i nogenlunde samme stil som indlægget om fodbolddommernes øgede brug af advarsler ved at sige: Hold kæft og se fodbold!

Comments

  1. Og så kan man passende lade klubberne afholde samtlige omkostninger til politi og andre offentlige ressourcer, som der lægges beslag på før, under og efter kampene. Det er simpelthen ikke rimeligt at der bruges skatteyderpenge på at hooligans ikke kan opføre sig ordentligt. Det er 100% klubbernes problem og dermed deres økonomi, som skal håndtere dette.

Skriv et svar

