Aviskrigens overraskende vinder

nejtaktilgratisaviser.jpg

Jeg er åbenbart ikke den eneste, der har valgt at sige farvel til gratisaviserne. Ikke mindre end 73.000 husstande har nu købt og betalt for “Nej tak til gratisaviser” klistermærker fra Forbrugerrådet og så er der endda stadigvæk nogle tusinde forbrugere, der bare venter på, at der bliver trykt yderligere klistermærker.

Et eller andet sted må det være totalt nitte for Nyhedsavisen, dato, og 24timer, at så mange mennesker aktivt fravælger gratisaviserne. Jeg ved ikke, om det er fordi, at folk synes, at de har mere end rigelig adgang i forvejen til gratis nyheder og/eller fordi, at de synes, at det er et stor spild af papir. Hvad jeg til gengæld er mere sikker på, er at Forbrugerrådet må være tilfredse med, at der er så mange husstande, der har bestilt klistermærkerne. 73.000 gange 30 kroner trods giver en omsætning på over to millioner kroner og mon ikke, at Forbrugerrådet har tjent en skilling eller to på det.

Aviskrigens foreløbige og overraskende vinder lader derfor til at være Forbrugerrådet :o)

Comments

  1. Ja havde man haft tiden, så kunne man have tjent en god skilling :-))))

    Dbh Matin Thorborg

  2. Sjovt og foreløbig er de da i hvert tilfælde nok de eneste, der har overskud :-)

    Jeg har ikke selv sat et klistermærke op, men der er heller ikke noget behov endnu, for jeg har ikke modtaget en eneste af gratisaviserne, men mon ikke Forbrugerrådet kan se frem til en “anden bølge”, når aviserne faktisk begynder at blive distribueret som lovet?

  3. Jo, det tror jeg faktisk at du desværre har meget ret i :o(

    Det virker faktisk næsten som om, at det er ved at være en folkesport, at sige nej tak til gratisaviser.

    /Leif

  4. Nu har jeg i en måneds fået Nyhedsavisen ind af brevsprækken hver morgen. Jeg var egentlig ret skeptisk over for foretagendet. De allerede eksisterende gratisaviser havde bestemt ikke imponeret. Hverken Urban eller Metroexpress kan med deres Ritzau-historier bruges til meget andet end at fordrive tiden med, når man kører i bus eller tog. Indholdet er for notitspræget.

    Men sådan er det slet ikke med Nyhedsavisen. Artiklerne er her af en journalistisk kvalitet, som sagtens lader sig måle med de etablerede dagblades. Avisen graver selv nye historier op, emner behandles seriøst og tilbundsgående, og ofte er der også gode baggrundsartikler. Og så tager avisen tilmed sit værdimæssige udgangspunkt noget længere til venstre end morgenaviserne. Her er artikler om indvandrere oftest vinklet positivt, Dansk Folkeparti udstilles som et fremmedfjendsk og populistisk parti, og Socialdemokraterne får ofte lidt god omtale.

    Nyhedsavisen har en ganske fin hjemmeside, som i forhold til andre avisers hjemmeside udmærker sig ved at give læserne mulighed for at kommentere de enkelte artikler. Hjemmesiden er på denne måde mere brugerorienteret og dermed web 2.0-agtig. Desuden kan man downloade hele avisen i pdf-format. Disse initiativer skal avisen også roses for, men det ændrer nu ikke på det forhold, at det bare er rarere at læse sin avis i papirudgave.

    Alt i alt skal Nyhedsavisen altså have min anbefaling. På indholdssiden er den en klar vinder af aviskrigen.

  5. Hej Søren…

    Nyhedsavisen er åbenbart gået helt uden om Birkerød, hvorfor at jeg ikke har modtaget et eneste eksemplar af Nyhedsavisen.

    Jeg har dog været inde på deres website og prøve at læse avisen der og jeg må give dig ret i, at Nyhedsavisen er langt den bedste af gratisaviserne og bestemt også flere længder foran betalingsaviser som BT og Ekstra Bladet.

    /Leif

  6. Sjovt regnestykke, du lavede, Leif – en faktor 10 forkert! Forbrugerrådet sælger 10 mærker for 30 kr – og er nu efter halvandet år oppe på at have solgt godt 250.000 mærker. De fleste af de 750.000 kroner er dog gået til det firma, som trykker mærkerne for os, og til porto og ekspedition når vi sender dem. Det er ikke noget vi gør for at tjene penge, men for at hjælpe de forbrugere som mod deres vilje påduttes en daglig gratisavis. Dejligt at det ofte virker.

  7. Hej Vagn,

    Jeg må have sovet i timen med hensyn til beregningen – du har selvfølgelig ret :o)

    Ikke desto mindre er jeres “ingen gratisaviser, tak” kampagne en stor succes – mange gange tillykke med det.

    /Leif

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s