Still Don’t Shoot The Messenger

youtube.jpg

Tilbage i november skrev jeg et indlæg om, at mediekoncernen Universal havde sagsøgt internetportalen MySpace med det officielle formål, at få anerkendt selskabet og deres kunstneres ophavsrettigheder. Nu har en anden mediekoncern, Viacom, valgt at gøre noget lignende mod videotjenesten YouTube, der sagsøges for ikke mindre end seks milliarder kroner for brud på ophavsretten.

Personligt tror jeg nu stadig, at der ligger en anden grund bag, at mediekoncernerne vælger, at sagsøge portaler som MySpace og YouTube: Det er nemlig meget nemmere, at få adskillige millioner eller milliarder af dollars ud af MySpace og YouTube end det er at sagsøge den enkelte bruger, som bruger portalerne til ulovlig distribution af musik og film. Som jeg skrev dengang, kan man selvfølgelig godt forvente, at internetportalerne bidrager aktivt til at mindske piratkopiering, men de skal stadigvæk ikke afkræves erstatninger i million- eller milliardklassen som følge af den enkelte brugers overtrædelser af ophavsrettigheder – det holder ganske enkelt ikke! Industrien må selv tage ansvar for at retsforfølge den enkelte bruger, hvilket også vil være mere forebyggende i længden.

Comments

  1. Jeg synes stadigvæk, at det er helt forkert, at pladeselskaberne forsøger på at gå efter eksempelvis MySpace eller internetudbydere som TDC eller CyberCity.

    Læs eventuelt artiklen fra Business.dk om emnet:

    http://www.business.dk/article/20081220/techmobil/81220042/

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s