Danske præster skal også gi’ hånd…

givehaand2.jpg

Der har været skrevet meget i pressen om Enhedslistens folketingskandidat, Asmaa Abdol-Hamid, som dels vil stille op i Folketinget iført tørklæde, hvis hun bliver valgt ind efter næste valg og dels nægter at give hånd til mænd. At hun ønsker at stille op iført tørklæde er for så vidt okay med mig, hvilket jeg allerede har givet udtryk for i et tidligere indlæg. Derimod har jeg svært ved at acceptere, at hun ikke vil give hånd til mænd, for dermed nægter hun efter min mening at acceptere noget så dansk som det at vise et andet menneske respekt ved at give hånd og hilse, når det er relevant og passende.

Af samme årsag kan jeg selvsagt svært ved at acceptere, at en række danske præster har meldt mere eller mindre officielt ud, at de ikke vil give hånd til kvindelige præster. Det er nøjagtig lige så forkert, som at Asmaa Abdol-Hamid ikke vil give hånd til mænd. I begge tilfælde bidrager det ikke til, at vi får skabt forståelse for hinandens kultur, traditioner og værdigrundlag, hvilket er meget trist for hele samfundet. Personligt synes jeg, at de danske præster burde går foran med et god eksempel og være med til at vise, at respekt for hinanden kommer forud for alt andet.

Skriv et svar

