Nogle butikker ser ikke truslen fra nettet

macpowersupply.jpg

For et par dage siden gik ledningen på strømforsyningen til min Apple notebook desværre gik i stykker og jeg var derfor tvunget til at købe en ny strømforsyning. Jeg gjorde derfor det, som jeg tror at mange forbrugere gør: Man tjekker lige prisen på nettet, inden man afgør hvor man vil købe varen. Jeg adskiller mig dog nok lidt, idet jeg bare tjekkede, hvad den vejledende pris var hos Apple – altså ikke noget med at tjekke laveste pris på EDBpriser.dk eller lignende. Jeg kunne således erfare, at den vejledende pris på den pågældende strømforsyning er 649 kroner og hvis jeg ønskede at bestille den i Apple’s officielle webshop, ville den samlede pris ende på 729 kroner inklusive levering.

Jeg ville imidlertid gerne spare de 80 kroner i leveringsomkostninger og samtidigt prøve på at få fat i strømforsyningen i dag, hvorfor at jeg kørte til Lyngby, hvor der ligger en Humac Apple butik. Jeg gik hen til skranken og bad om den pågældende vare, som butikken såmænd også havde på lager. Det skulle dog vise sig, at butikken ville have ikke mindre end 799 kroner for strømforsyningen eller over 20 % mere end den vejledende pris. Jeg sagde til sælgeren, at det da måtte være en fejl, men nej – ifølge ham var de 799 kroner skam var den rigtige pris, hvorimod at den pris, der var oplyst på Apple’s webshop, var en speciel internet pris.

Det tog mig selvfølgelig ikke mange tiendedele sekunder at takke pænt men bestemt nej til at betale over 20 % mere end Apple’s vejledende pris og stadigvæk ca. 10 % mere end end, hvis jeg bestilte varen på nettet og fik den leveret til døren. Ganske vist ville jeg gerne have fat i strømforsyningen i dag, men omvendt ville jeg ikke gå fra butikken med følelsen af, at jeg var blevet tørret på prisen.

Min tanke var så egentlig, at jeg ville gå hjem og bestille varen på nettet og leve med, at der ville gå nogle få dage med leveringen, men på vej hen til bilen kom jeg så i tanke om, at Fona i Lyngby Storcenter også sælger Apple udstyr og det kunne jo være, at denne butik både havde strømforsyningen på lager og rent faktisk valgte at følge Apple’s vejledende priser. Jeg tog derfor gåturen fra Humac butikken og hen til Fona og mindre end 10 minutter senere gik jeg derfra med den ønskede vare til en pris på 649,95 kroner, hvilket jo ganske vist er 95 øre mere end Apple’s vejledende pris, men det lever jeg fint med :o)

Anyway, pointen med mit indlæg er, at jeg kan slet ikke forstå, at en detailbutik som Humac åbenbart ikke anerkender truslen fra nettet. Jeg kommer meget gerne i specialbutikker, hvis jeg kan få god service og få varen med det samme samt betale maksimalt den vejledende pris. Jeg forventer altså på ingen måde, at detailbutikker skal matche prisniveauet med billige internetbutikker, men jeg gider altså ikke betale mere for varen, end producenten mener at en given vare skal koste.

Og udover at det ikke var Humac butikken, der fik mine 649 kroner for den omtalte strømforsyning, så opnåede lige netop denne butik noget helt andet og måske langt mere bekymrende, nemlig at jeg ikke føler at jeg kan stole på, at butikken har et fornuftigt prisniveau, hvis jeg skulle finde på at kigge en anden god gang. For ikke alene passede det jo ikke, at den “rigtige” butikspris var 799 kroner, som Humac sælgeren ellers påstod, men man får jo nemt den tanke, at hvis Humac tager mere end vejledende pris på en strømforsyning, så gør de det nok også på mange andre varer.

Jeg vil derfor opfordre Humac til at tage truslen fra nettet lidt mere alvorligt og tilsikre, at man i det mindste ikke er dyrere end de vejledende priser, som producenter sætter. Jeg betaler gerne listepris, hvis jeg kan få en god betjening og varen med det samme, men så heller ikke mere. Oplevelsen i dag gør derfor, at jeg nok ikke vælger at starte hos Humac, hvis jeg en anden god gang får brug for at købe noget Mac-tilbehør. Jeg starter i stedet hos Fona og accepterer til gengæld, at de nok tager 95 øre mere end den vejledende pris på de øvrige varer – til gengæld er de jo så flinke hos Fona :o)

Comments

  1. Hej Leif

    Ja det er ikke nemt at være den lille specialbutik. De skal konkurrere med nettet og samtidig give god service. Men en sikker måde at dø på er, at tage alt for meget for varen. Som du skriver, så mister man tilliden til forretningen og vil ikke vælge at købe i den igen. Hvis de skal tage mere for varen, så skal der følge en kraftig “value adding” med og det gør der næppe ved salg af strømforsyninger.

    I mine øjne kan den lille specialbutik kun overleve, ved at være i kombination med en god e-butik. Den fysiske butik skal så være kundens sikkerhed når han køber på nettet.

    Dbh Martin

  2. Hej Martin,

    Jeg er helt enig og vil supplere med en kommentar om, at alt for mange specialbutikker også glemmer at fokusere på det at give rigtig god service – det er bestemt også en måde at adskille sig på og være med til at berettige, at prisen ikke er lige så lav som hos de billigste webshops.

    Jeg kan i den sammenhæng ikke lade være med endnu engang at gøre reklame for en af mine andre blog: http://posehistorien.wordpress.com/ som netop omhandler begrebet god service fra butikker.

    Mange hilsner

    Leif

  3. Charlotte says:

    Hej,
    Jeg forstår godt du syntes det er underligt, at du skal betale mere for en strømforsyning hos Humac end hos Apple, men…

    For det første så skal du betale fragt, hvis du handler på nettet for under 700,00 KR, dette beetyder, at du ender på en pris på 729,00 KR for en strømforsyning hos Apple.

    For det andet, er Apple priser på nettet ikke vejledende, men Apples egne priser, hvilket ikke altid er nemme, at konkurrere med, når man er en mindre specialbutik.

    At Fona kan gøre det, skyldes nok, at de har en større købekraft en Humac, og derfor ikke behøver, at tjene penge på Apples produkter, men mere har varene som en service til deres kunder.

    Fint at du fik din adapter hos Fona, og til en billigere pris, men jeg håber ikke, at du ikke vil checke Humac en anden gang.
    Vi er udemærket klar over, at mange varer sælges billigere andre steder.
    På den anden side, så har vi af og til, nogen af de varer andre ikke fører.
    Sender gerne kunder til Fona, hvis det giver en bedre service, og får også af og til kunder fra dem.
    I den sidste ende, er det jo et frit og fælles marked, som begge butikker har glæde af.

    Med venlig hilsen
    Charlotte

  4. Hej Charlotte…

    Som jeg også skriver i mit indlæg, så synes jeg jo netop, at den stadigvæk er helt galt med prisen hos Humac, når den samlede prisen hos Apple inklusive fragt stadigvæk er 70 kroner lavere.

    Og uanset om man vælger at sige, at Apples priser på nettet ikke er vejledende, så er de dog alligevel så vejledende, at Fona vælger at følge dem. Jeg har selv arbejdet i Fona i en årrække og ved derfor, at denne virksomhed (i lighed med så mange andre større detailkæder) ikke holder sig for fin til at optimere indtjeningen og sælge så dyrt som muligt, hvis der ikke findes vejledende pris på en given vare.

    Du kan mene, at det ikke er helt fair at sammenligne Humacs priser med Apples priser på nettet, men det er i hvert fair fair at sammenligne prisniveauet for to specialbutikker som Humac og Fona trods alt er og her giver det bare ikke mening, at Humac tager over 20 % mere end Fona – i hvert fald i forhold til min pengepung.

    Hvis jeg var ansvarlig for prissætningen hos Humac, ville jeg nok mere se på det på den måde, at man hellere skal leve med 150 kroner mindre i indtjening og til gengæld tiltrække så mange kunder som muligt med budskabet om, at butikkens priser er konkurrencedygtige i forhold til andre detailbutikker i Danmark, men så slå Fona på service og en dybere viden om Apples produkter.

    /Leif

  5. Humac tager skam meget højde for apple.com

    Jeg har indtil flere gange fundet varer ved Humac, der “tilfældigt nok” koster *præcis* det samme som varen koster på Apple.com, incl. fragt – eksempel:
    En vare koster 500kr på Apple.com, fragt er fx 29kr.
    Denne vare koster så 529kr ved Humac.

    Mit klare indtryk er at Humac systematisk gør dette – for når man nu ér i butikken, kan det jo godt “betale” sig at købe varen dér – for alternativet er jo at man skal betale det samme, men vente på fragt…
    Men eftersom Humac jo ikke skal betale porto for levere varen til dig fra butikken, scorer de portoen (plus evt. lidt for selve varen, naturligvis).

    Jeg finder denne spekulation i “totalpris incl. porto” dybt uetisk og svinsk.
    Jeg handler ikke længere i Humac, bl.a. pga. ovenstående (derudover har jeg haft nogle uheldige oplevelser med nogle sælgere der opførte sig ekstremt arrogant overfor mig, yderst ubehageligt)

  6. Hmmm… sjovt. Jeg har et par gange været i Humac i Århus i forbindelse med købt af iPod Nano. Jeg havde helt klart samme indtryk af, at sælgerne var overdrevne arrogante.

    Da jeg senere skulle have et Nike+ armbånd til den så kunne de overhovedet ikke svare på, om Apple havde tænkt sig at producere et sådan til 3. generation af Nanoen. De havde den til 1. og 2. generation… og de fik da efter sælgeren udsagn også mange forespørgsler på om ikke der kom en til 3. generation. Men det viste de altså ikke, og de gad heller ikke ulejlige sig med at forsøge at finde ud af det.

  7. Det er trist, når en sælger ikke udviser et minimum af respekt for en kunde – det er trods alt den person, der i virkeligheden er med til at betale hans eller hendes løn!

  8. @MG: Nu har jeg selv lige oplevet nogenlunde det samme i form af, at jeg skulle bruge et iBook batteri:

    Pris på Apples webstore: kr. 999,- vel at mærke med fri levering lige nu.

    Pris hos Humac: kr. 1.059,- ved afhentning i butikken.

    Ufatteligt!

  9. Simon Larsen says:

    Glædeligt på en akavet måde, at se der er andre der har de samme oplevelser som én selv. Har selv oplevet den lettere arrogante service hos Humac i Århus.

    Har lige købt 2 x 2 GB ram til min iMac – Humac skulle have 499,- + 49,- i porto for 1 x 2 GB. Jeg har netop købt de eksakt samme hos GetMore til 436,- incl. forsendelse og det er for TO gange 2GB.. Dvs. Humac er mere end dobbelt så dyre. Det er direkte utroværdigt.

  10. Jeg forstår heller ikke Humac’s prispolitik, for gennemsigtigheden der nu engang er på markedet, afslører på ubarmhjertelig vis, når en forhandler helt konsekvens er for dyr på tilbehør og ekstraudstyr.

  11. Der er også mange websteder som har været med fra starten som falder af i svinget, altså på selve nettet deres egen hjemmebane, tag bare sådan nogle som edbpiser.dk som har været med fra starten og som nu har mistet langt de fleste til pricerunner som er meget meget bedre til prissamligning. Sådan er det bare.

    • Det er aldrig godt at blive selvfed og specielt ikke når det gælder business på nettet – for her går det godt nok hurtigt med at blive kørt af banen.

  12. Jeg kan følge Hans’ udsagn her – jeg tror desværre at det sker for visse firmaer – både butikker og websites – at hvis de har været meget populære i en vis periode, og føler de har slået sig godt fast på markedet, så stopper de med at udvikle sig og holde øje med resten af markedet. Før de ser sig om, ligger de pludselig bagest i ræset om det billigeste firma/bedste hjemmeside.

    Det er meget længe siden jeg har set ændringer på edb/hifi/computer/spilpriser – udover et par skift på nogle knapper her og der. Og ja, pricerunner og kelkoo er meget mere præcise – og rammer flere af de gode butikker’s varer.

    • Jeg har faktisk aldrig rigtig brugt Pricerunner og Kelkoo, men det er da nok et forsøg værd efter din og Hans’ kommentarer.

      • Hifipriser er faktisk i mellemtiden blevet opdateret kraftigt, og virker finurligt fantastisk godt… ;) Gad vide om de har læst tråden her..

Skriv et svar

