WADA: Krav om dopingkontrol i golf

dick_pound.jpg

Verdens Antidoping Agentur, WADA, har netop fremsat et forslag om, at der også skal indføres dopingkontrol i professionel golf. Det sker i forbindelse med, at præsidenten for WADA, Dick Pound, er ude med en påstand om, at der anvendes præstationsforbedrende midler blandt professionelle golfspillere. Pound har udtalt til BBC, at “Jeg ved ikke, hvor udbredt det idet der ikke testet for det i øjeblikket, men fremtrædende spillere og officials fortæller mig, at vi har brug for en politik på området inden vi får stor offentligt problem”.

Personligt har jeg det på den måde, at jeg kan virkelig ikke se, hvad gavn man har af præstationsfremmende midler i golf, når den altdominerende del af dette spil drejer sig om mental styrke og teknik – det er ikke fysisk styrke eller udholdenhed, der afgørende for, hvem der vinder turneringer! Endvidere har der jo allerede været gennemført kontrollerede forsøg med doping af professionelle golfspillere og her kunne det ikke påvises, at de pågældende spillere havde nogen som helst fordel eller gavn af dopingen. Når det så er sagt, synes jeg at det er helt i orden, hvis også professionelle golfspillere fremover skal testes for doping således, at også golfsporten bakker op omkring WADA’s anti-doping kampagner.

I forbindelse med WADA præsidentens udtalelser, har Thomas Bjørn udtalt følgende til Berlingske Tidende: “Det er selvfølgelig et krav udefra, at der kommer en kontrol over, om det foregår i golfen, men jeg kan kun sige, at jeg aldrig har hørt noget eller oplevet noget. Men selvfølgelig skal der ikke være doping i golf eller sport i det hele taget”.

Skriv et svar

