Det er OM’er, Thor Pedersen!

thor-petersen.jpg

I denne tid kan man næsten ikke åbne for en avis eller tænde for radio og tv uden at høre, at lønniveauet for de offentlig ansatte er for lavt og der findes nærmest ikke en faggruppe, fagforening, interesseorganisation eller politiker, der ikke har udtalt sig i denne sag. Også finansminister Thor Pedersen har været ude i pressen og give sit bidrag til diskussionen ved blandt andet at udtale, at “en sygehjælper tjener i gennemsnit 27.000 kroner om måneden med det hele. Er det en dårlig løn?”.

Personligt synes jeg ikke, at 27.000 kroner er nogen dårlig løn, hvis det var den normale og reelle månedsløn før skat, men når man så finder ud af, at det virkelig er “med det hele” i form af diverse tillæg og ikke mindst pensionsbidrag, så mener jeg at Thor Pedersen misinformerer og blander æbler og pærer sammen.

Det holder altså ikke, at han tager pensionsbidraget med i denne diskussion, da en sygehjælper (og for den sags skyld alle andre faggrupper) ikke kan bruge pensionsbidraget til noget som helst her og nu – det kan man bruge, når man går på pension! Så når man trækker pensionsbidrag, genetillæg m.m. fra den af finansministeren oplyste månedsløn, ligger den reelle løn for en sygehjælper nok nærmere på 22-23.000 kroner om måneden og det synes jeg faktisk er en dårlig løn for en medarbejder, der skal tage sig af syge mennesker.

Så er er altså en OM’er, Thor Pedersen!

Comments

  1. Henriette says:

    Set i lyset af, at jobbet som sygehjælper – eller social & sundhedsassistent, som det hedder i dag – er et af de mere fysisk og psykisk nedslidende på arbejdsmarkedet, synes jeg heller ikke lønnen er god nok.

    For en del år siden var jeg gift med en søofficer, som sejlede på en korvet, altså et krigsskib.
    Vi satte os som ægtepar for, at bringe vores forsikringsforhold i orden – og stor var overraskelsen, da det gik op for os, at jeg – social & sundhedsassistenten – faktisk skulle betale en noget større præmien end soldaten på en heltidsulykkesforsikring, da risikoen for at jeg ville komme ud for en ulykke i forbindelse med mit job, ifølge forsikringsselskabet, var noget større end min ægtefælles…

  2. Hej Henriette…

    Det var da lidt pudsigt at høre, at forsikringsselskabet så på det med de øjne.

    Under alle omstændigheder mener jeg i hvert fald, at social- og sundhedsassistenterne burde have en lønfremgang på i hvert fald et par tusinde kroner om måneden – det er kun rimeligt med det ansvar og den type arbejde, som de har!

    /Leif

Skriv et svar

