Sign-on bonusser: Et desperat skråplan

I TV 2 Nyhederne her til morgen hørte jeg, at en række virksomheder er begyndt at tilbyde såkaldte “sign-on” bonusser på helt op til 100.000 kroner, hvis en potentiel ny medarbejder skriver under på en ansættelsesaftale og dermed skifter job.

si-on-bonus1.jpg

Det er muligt, at det er svært at skaffe kvalificerede medarbejdere for tiden, men jeg synes, at det et skråplan at komme ud på, hvis virksomheder betaler store summer for at lokke en ny medarbejder ombord. Jeg har den holdning, at lønnen som man får, hverken skal være årsagen til at man møder op på arbejde eller siger op. Det vigtigste må være, at jobbet er spændende og udfordrende således, at man hver dag kan gå motiveret på arbejde. Lønnen skal selvfølgelig også være i orden, men det må ikke være det altafgørende – man kan nu engang ikke købe arbejdsglæde og motivation nede i supermarkedet.

Desuden tror jeg, at de pågældende virksomheder risikerer at lokke en forkert type medarbejdere til sig i form af “jobshoppere”, som falder for fristelsen til at sige ja tak til 100.000 kroner for at skifte job. I den sammenhæng kan jeg ikke lade være med at tænke tanken om, hvornår de pågældende medarbejder så falder for fristelsen igen, når en anden arbejdsgiver tilbyder en lignende eller endnu større sum penge. I stedet burde virksomhederne arbejde med at gøre selve jobbet så attraktivt som muligt i form af interessante arbejdsopgaver og ansvarsområder, udviklingsmuligheder m.m. Jeg er overbevist om, at det er den bedste måde at tiltrække dygtige medarbejdere på.

Skriv et svar

