Underskriftsindsamling mod dødsstraf

Underskriftsindsamling mod dødsstrafSå er det igen blev tid for “Verdensdagen mod dødsstraf”, som blev introduceret første gang 10. oktober 2003. Hvert år bruges dagen til at fordømme den fortsat udbredte anvendelse af dødsstraf rundt omkring i verden og kæmpe for en global afskaffelse af dødsstraf. I år markerer Amnesty International i Danmark verdensdagen ved at indsamle underskrifter til en resolution fra FN’s generalforsamling mod dødsstraf under overskriften “Tænk, hvis det var dit sidste måltid. Drop dødsstraf”.

Personligt er jeg også selv af den holdning, at dødsstraf er en uacceptabel og umenneskelig form for straf for en forbrydelse. Det dur ganske enkelt ikke, at en stat slår en af sine borgere ihjel uanset forbrydelsens art og karakter. Når staten gengælder ud fra et forhistorisk øje-for-øje princip, er staten ikke end snus bedre end gerningsmanden. Jeg mener ganske enkelt ikke, at et nutidens samfund kan tillade statsautoriseret drab på sine borgere som en del af en moderne strafferet. Jeg støtter derfor FN-resolutionen med min underskrift og jeg vil gerne opfordre de af mine medborgere, der deler dette synspunkt, til at gøre det samme. Du finder underskriftssiden ved at klikke her.

Skriv et svar

