Godt EU-forslag fra Helle Thorning

helle_thorning3.jpg

I dagens udgave af Berlingske Tidende har jeg læst, at Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt, foreslår at de fire EU-forbehold sendes til afstemning efter næste folketingsvalg. Hun foreslår endvidere, at der skal stemmes samlet om de fire forbehold ud fra en holdning om, at forbeholdene blev vedtaget samlet og derfor også bør komme til afstemning under ét.

Min liberale politiske observans gør, at jeg ikke er “fan” af Socialdemokraterne og Helle Thorning-Schmidt, men jeg må indrømme, at jeg synes rigtig godt om hendes forslag: Vi bør helt klart tage en folkeafstemning snarest muligt og forhåbentlig få forbeholdene afskaffet. Vi har i næsten 15 år fortalt omverdenen, at vi vil gerne være med til det meste, men ikke det hele. Alligevel har Danmark ofte stillet krav som om, at vi ikke havde forbeholdene og det synes jeg bare ikke er seriøst. Hvis vi ønsker fuld indflydelse i EU-samarbejdet (hvad jeg bestemt mener at vi skal gå efter), er det ikke rimeligt at vi altid vil have en række nødudgange i form af de fire forbehold. Enten er vi med hele vejen eller også må vi til at indstille os på, at vi som nation heller ikke forlange fuld indflydelse i EU.

Skriv et svar

