Klog beslutning af SAS

kbasmdf.jpg

Efter endnu en ulykke (heldigvis igen uden alvorligt tilskadekomne) med et Dash 8 Q400 fly, denne gang lørdag eftermiddag i Kastrup Lufthavn, har SAS nu meddelt, at de med øjeblikkelig virkning skrotter alle sine 27 fly af denne type. SAS har – forståeligt nok – ikke længere tillid til denne flytype, efter at der inden for meget kort tid har været tre uheld. SAS’ Bombardier Dash 8 Q400 fly kommer derfor aldrig nogensinde til at flyve med SAS-passagerer igen.

Jeg er meget enig i SAS’ beslutning desuagtet, at det kommer til at koste flyselskabet mange millioner kroner, at gennemføre udskiftningen til andre og mere sikre flytyper. Der er næppe tvivl om, at SAS under alle omstændigheder var tvunget til at skrotte sine Dash 8 Q400 flyene, for at opretholde kundernes generelle tillid til selskabet. Et forsøg på bare at udskifte landingsstel eller lignende, ville være ødelæggende for SAS’ renomé og forretning i det hele taget og derfor havde flyselskabets ledelse ikke noget andet valg, når det kom til stykket.

For mit eget vedkommende har jeg nu ikke noget problem med at flyve med SAS når det ikke længere kommer til at foregå i et Dash 8 Q400 fly. Jeg fløj selv med sådan et fly tilbage i juni måned i år og det var i hvert fald sidste gang for mit vedkommende, at jeg satte mig ombord i den flytype. Virkeligheden har lige som vist, at lynet sagtens kan slå ned samme sted to gange – i hvert fald, hvis man vælger at flyve med et Bombardier Dash 8 Q400 fly!

Skriv et svar

