Er pladebranchen på vej til at uddø?

ipod-nanos.jpg

I dagens udgave af Berlingske Tidende er der en interessant artikel om de enorme forandringer som musikindustrien gennemgår i disse år. Det sker blandt andet som følge de muligheder og ikke mindst trusler, der er opstået i forlængelse af digitaliseringen af musik og film. Efter at MP3-afspillere og hurtige internetforbindelser er blevet hvermandseje og man nu kan downloade et helt album i løbet af et minut eller to, er den gamle distributionsmodel med salg af CD’er og DVD’er fra butikker sat under et voldsomt pres – måske endda så meget, at pladebranchen som vi kender den, er på vej til at uddø.

I hvert fald er det et faktum, at pladesalget alene i Danmark er blevet halveret på syv år. I 2006 blev der solgt ca. 10 millioner CD’er mod ca. 20 millioner eksemplarer i 2000. Problemet – for musikindustrien – er, at salget af downloadet musik slet ikke har kunne kompensere for faldet i salget af fysiske medier (det bør nu ikke være den store overraskelse for branchen, efter som prisen for et downloadet album er lavere end når man køber en CD). Samtidigt har piratkopiering også en indflydelse på nedgangen. Og endelig – for at gøre ondt værre – er der også opbrud blandt en del kunstnere, der er blevet trætte af de gamle pladeselskabers måde at gøre tingene på.

Ergo ser det ret dystert ud for musikindustrien og specielt de detailbutikker, der sælger CD’er og DVD’er. Men selv om det lyder hårdt, mener jeg branchen ligger som den selv har redt. Musikindustrien burde allerede for 2-3 år siden have erkendt, at den gamle model med salg af CD’er via butikker til 130 kroner stykket, ikke ville holde i længden. Se blot, hvor stor succes Apple har haft med salget af downloadet musik via deres iTunes musikportal, som har solgt over tre milliarder sange på bare fire år!

For mit eget vedkommende kan jeg såmænd ikke engang huske, hvornår jeg sidst købte en CD i en butik. Hvorfor overhovedet spilde tid på at bevæge mig hen til en Fona eller lignende og stå i kø, når jeg nemt og bekvemt kan købes musikken via iTunes eller en af de mange andre online musikportaler? Og så sparer jeg endda både penge og tid!

Hvor vi ender henne i forhold til distributionen af musik og film i fremtiden, skal jeg ikke gøre mig klog på. En ting er dog sikker: Hvis den “gammeldags” musikindustri ikke omstiller sig til de nye tider og teknologier og ikke mindst kravene fra kunderne om billig og ubesværet adgang til musik og film, vil branchen lide en sikker og smertefuld død. Og der står masser af potentielle afløsere klar i kulissen til at overtage markedet, for der vil altid være efterspørgsel efter underholdning, film og musik.

Comments

  1. Jeg skal ikke gøre mig klog på pladebranchen, jeg er dog helt sikker på at vi forbrugere har et andet og mere ligetil behov for at komme i “kontakt” med den musik, de film og diverse radio- og tv-indslag. Det skal være nemt, hurtigt og billigt:)

  2. Jeg kunne ikke være mere enig :o)

  3. Personligt er jeg mest til CD’er ene og alene af den grund, at lydkvaliteten er langt større på en CD i forhold til, hvis den bliver downloadet i f.e.sk 192 kbps, som er standarden for MP3 filer. Desuden finder man oplysninger i albummet, som af gode grunde ikke kan følge med, når og hvis man vælger at købe musikken over nettet.
    Dog er jeg enig med dig i, at priserne på et album er ganske ublu, når man skal smide 150 gode danske kroner efter et album (har faktisk lige smidt 300 af de samme gode, danske kroner efter 20 års jubilæumsudgaven af The Joshua Tree, som U2 udsendte, da jeg var 17 år gammel). Det vil jeg dog gerne gøre, hvis musikindustrien satsede lidt mere på kvaliteten i forhold til kvantitet, når man ser på, hvad der udkommer af ny musik, som der så bliver reklameret for i TV og i radioen.
    Det meste af den musik jeg personligt lytter til, stammer fra grupper og solister, der har mindst 15 år på bagen og enkelte er næsten oppe på de 50 år. Godt gået af en person, der kun nærmer sig de 36 somre, ikk?

  4. Med hensyn til prisniveauet på CD’er, hører det endda med til historien, at da markedet skiftede fra LP’er til CD’er, udnyttede pladebranchen dette teknologiskift til at hæve prisen fra omkring 80-90 kroner for en LP til ca. 150-170 kroner for CD desuagtet, at produktionsomkostningerne måske kun var et par kroner højere.

    Ergo ville man virkelig malke markedet for ekstra penge og det kan der jo være mange gode markedsmæssige holdninger til. Faktum er bare, at det også har været med til at fastholde et alt for højt pris- og omkostningsniveau i distributionsmodellen, hvilket der bare ikke er råd til, når man skal konkurrere med rene netbutikker eller digital distribution.

    Men mon ikke, at de snart bliver klogere og virkelig gør noget ved det – ellers tror jeg som nævnt, at den traditionelle del af branchen uddør i løbet af de næste fem år.

    /Leif

  5. Enig i at pladebranchen naturligtvis, som enhver anden branche, må følge med udviklingen. Når nu det er sagt – så kan jeg ikke lade være med at komme med et nostalgiskt pip om LPerne – som fortsat er mine favoritter. De ser lækre ud, de holder længere, og jeg kan høre alverdens gamle musik som det passer mig.

    (og dog, stod der en ny pladespiller med tilhørende usb på ønskelisten i år – så meget for nostalgi..)

  6. Nostalgi på nye flasker er jo bestemt også okay :o)

  7. @Harning: Meget af den nostalgiske musik er også kommet på CD ;-)

    Leif: Det kan jeg sagtens huske ganske tydeligt der tilbage i slutningen af 80’erne…

  8. Hej! er der nogle der kender nogle sider hvor man kan se statistikker vedr. det faldende pladesalg de sidste 50-60 år ? Jeg er igang med en opgave og et af mine spørgsmål lyder:

    Hvor meget er salget af cd’er og plader faldet siden nettets muligheder for anskaffelse af musik opstod?

    Mange tak hvis det er muligt! :)

Trackbacks

  1. […] 03 2008 Jeg har netop læst, at Apple forhandler med musikbranchen om ubegrænset download af musik via Apple’s iTunes musikportal. Idéen er, at man som […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s