Skal bidrag være skattefri før vi gider støtte en god sag?

indsamling1.jpg

Jeg har netop læst en artikel på Politikens website om, at bidrag til den stort markedsførte Danmarks Indsamling (eller for den sags skyld andre fomer for indsamlinger) ikke er skattefri, hvis man sender det sms eller telefonopkald. Det er nemlig ikke muligt at registrere CPR-nummer i forbindelse med denne type bidrag, hvilket er et krav fra skattemyndighedernes side. Endvidere skal beløbet være på over 500 kroner for at man kan trække det fra på selvangivelsen.

I den sammenhæng kan jeg ikke lade være med at spørge om, hvorfor bidrag til velgørenhed skal være skattefri? Er det fordi vi ikke gider støtte en god sag med mindre vi kan trække det fra i skat? Er det fordi staten håber, at befolkningen spytter lidt mere i indsamlingsbøssen, hvis man får en “skatterabat” på bidraget således staten kan holde igen på ulandsstøtten?

Personligt mener jeg, at denne fradragsret burde fjernes helt og aldeles. Jeg kan nemlig ikke se, hvorfor at man skal have en skatterabat bare fordi man støtter en god sag. I min verden skal man give et økonomisk bidrag til en given sag, fordi man med egne penge ønsker at give en hjælpende hånd og det behøver man altså ikke statens hjælp til, efter min mening. Og rent faktisk tror jeg ikke folk ville give mindre i bidrag, hvis fradragsretten faldt bort. Tænk også på al den administration, der skal til hos både velgørenhedsorganisationer og skattemyndighederne for at holde styr på, hvem der skal have skattefradrag for deres bidrag. Hvis man fjernede denne fradragsret, kunne regeringen til gengæld hæve Danmarks generelle ulandsstøtte.

Skriv et svar

