God idé med officiel fattigdomsgrænse

hjemloes.jpg

Efter at have været på forretningsrejse i Norge det meste af denne uge, er jeg nu hjemme igen og er i gang med at “pløje” mig igennem diverse aviser og blive lidt opdateret på, hvad der er sket her hjemme i denne uge. I den sammenhæng faldt jeg over en artikel i Berlingske Tidende om, at velfærdsminister Karen Jespersen ikke er afvisende overfor en officiel fattigdomsgrænse, hvis den rette formel for dette ellers kan findes.

Jeg synes det er en rigtig god idé, at vi får fastsat en officiel fattigdomsgrænse af to grunde: For det første vil det være med til at synliggøre, hvad flertallet af danskere gerne ville lukke øjnene for, nemlig at der faktisk findes meget fattige medborgere i vores velfærdssamfund. Nogle gange virker det som om vi tager det for givet, at når vi nu engang lever i et velfærdssamfund, så er der selvfølgelig ikke nogen der lider nød i hverdagen. Her skal man så blot tage et smut forbi Københavns hovedbanegård eller Strøget og så ellers åbne sine øjne for det som man helst ikke vil se.

Dernæst er det en god idé at fastsætte en fattigdomsgrænse således, at “systemet” kan gøre noget målrettet for disse meget svage medborgere, der virkelig kan have brug for en hjælpende hånd. Vi har en tendens til at give “noget” til flertallet af borgere her i landet (børnechecken er et godt eksempel), men efter min mening burde vi i stedet give mere til dem, der virkelig har brug for hjælp.

Jeg håber derfor, at det ikke kun er snak fra Karen Jespersens side, men at hun derimod selv vil bidrage aktivt til at få fastsat en officiel fattigdomsgrænse.

Comments

  1. Tina Thomsen says:

    Hej Leif,

    Set i lyset af, at regeringen bliver pustet i nakken fra alle sider, når det gælder velfærd, så tror jeg, at der med sikkerhed vil blive søsat en række initiativer som også tilgodeser de svage medborgere i samfundet. Jeg er stor tilhænger af, at der skal gøres en ekstra indsats for denne gruppe. Om en officiel fattighedsgrænse er et godt tiltag, har jeg svært ved at vurdere. Jeg tror ikke personligt, at det vil være nemt at lave en decideret formel for dette.

    En ting der dog ligger mig meget på sinde, når vi tale hjemmeløse eller fattige, er det ekstra beløb de kan modtage når de har en hund. Sådan var det i hvert fald tidligere formoder, at det stadig eksisterer. Ved godt, at det er i en helt anden boldgade, og at det måske ikke hører hjemme under dette indlæg. Jeg tåler bare ikke, når hjemløse eller fattige hellere bruger deres sidste penge på øl, end mad til hunden!!

    TT

  2. Hej Tina,

    Jeg er helt enig med hensyn til det med “tillæg”, hvis en hjemløse har hund.

    I den sammenhæng er det for øvrigt et stort problem, at mange hjemløse faktisk ikke har hund fordi at de elsker kæledyr i traditionel sammenhæng, men fordi at det ofte er medvirkende til at de hjemløse får mere ud af tiggeri fordi folk også får ondt af hunden. Det er selvfølgelig en meget trist tankegang, men desværre også et faktum!

    /Leif

  3. Tina Thomsen says:

    Hej Leif,

    Både et faktum og en trist og uacceptabel tankegang.

    TT

  4. Uden at ha forholdt mig til resten af indlægget synes jeg lige at falde over udtalen om at hjemløse ofte ikke har hund fordi de holder af dem. Hmmmm, jeg tænker at det må være begrundet postulat, bliver i så fald nysgerrig på hvor det kommer fra?

  5. Hej Pia,

    Jeg har faktisk været med ude et par gange og hjælpe med at servere aftensmad for hjemløse rundt omkring i København og i dem sammenhæng hørt dette “postulat” flere gange.

    Jeg tror på ingen måde, at de hjemløse, der har hund, ikke holder af deres kæledyr som sådan, men ofte ikke i den forstand som “almindelige” mennesker gør. Ofte drejer det sig om overlevelse for de hjemløse og hvis en hund – udover at udgør trofast følgeskab for den hjemløse – kan få de forbigående til at smide en ekstra mønt fordi at man synes at det er synd for hunden, lever den hjemløse nok fint med det.

  6. Okay, i så fald er der jo bare endnu mere grund til at der bliver taget initiativ til at man skal have “kørekort” til at have dyr, det er jo på ingen måde iorden at bruge dyr og børn mod et system.

Skriv et svar

