Lad nu være med at provokere…

berlingsketidende.jpg

I dag bringer Berlingske Tidende, Politiken og en række andre aviser en af de meget omtalte Muhammed-tegninger igen (det er dog første gang Berlingske Tidendes viser Muhammed-tegninger). Det sker i forlængelse af gårsdagens nyhed om, at Politiets Efterretningstjeneste har forpurret et mordforsøg på en af de 12 Muhammed-tegnere efter længere tids overvågning.

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan forstå, hvorfor at den danske presse begynder at genoptrykke en eller flere af Muhammed-tegningerne. Jeg er meget stor tilhænger af ytringsfriheden og jeg synes rent faktisk, at vi under Muhammed-krisen sidste år fik bevist med al tydelig, at ytringsfriheden heldigvis lever og er en tydelig del af det danske samfund.

Men fordi vi har ytringsfrihed som en grundlovssikret ret, er det ikke det samme som at vi har ytringspligt. Jeg synes ikke der er nogen grund til igen at hælde benzin på et næsten slukket bål i forhold til diskussionen om Muhammed-tegningerne og dermed risikere en ny Muhammed-krise. Så min opfordring til de danske medier er: Lad nu være med at provokere ved at genoptrykke flere Muhammed-tegninger, men hold jer derimod til selve historien om mordforsøget.

Comments

  1. Tina Thomsen says:

    Hej Leif,

    Tilsyneladende er ytringsfriheden for aviserne blevet at sidestille med at bringe Muhammed-tegninger! Naturligvis er provokation ikke vejen frem, dog er jeg af den holdning, at aviserne skal kunne bringe netop alt, uden undtagelse.

    TT

  2. Hej Tina,

    Jeg er enig i, at aviserne skal kunne bringe alt og det har de jo sådan set også allerede gjort til fulde under Muhammed-krisen sidste år. Så min pointe er jo bare, at der ikke er nogen grund til at at skabe unødig provokation omkring den aktuelle sag ved at bringe tegningerne igen.

    /Leif

  3. Det er sindssygt, at de gør det igen…. Bare denne gang er den en ren provokation. Respektløst for alle dem, som faktisk føler sig krænket.
    God aften
    Karolina

  4. Tak for kommentarer, Karolina.

    Også en rigtig god aften til dig :o)

    /Leif

  5. Jeg er fundamentalt uenig med dig og de to ovenstående kommentarer.

    Når religiøse galninge planlægger at slå en mand ihjel på grund af en tegning, har det naturligvis en relevans for den danske befolkning, hvilken tegning det drejer sig om.
    Der skal danske medier altså ikke tage hensyn til fine følelser. Skulle medierne så slet ikke omtale mordplanerne, fordi det måske kunne minde folk om de berømte tegninger og gøre dem sure igen?

  6. Selvfølgelig skulle de danske medier omtale mordplanerne – det synes jeg er helt fint og fuldstændig i tråd med ytringfriheden.

    De behøvede bare ikke at genoptrykke de tegninger, der skabte så meget had (og også kostede op imod 100 menneskeliv sidste) for at understøtte historien. Det burde have været “nok” at vise billeder af Kurt Westergaard.

  7. Berlingske Tidende bragte i år en artikel med tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen, som mener at genoptrykningen af tegningerne er med til at begrænse ytringsfriheden i de lande, hvor Danmark ellers gerne vil fremme den.

    Læs eventuelt:
    http://www.berlingske.dk/article/20080229/danmark/702290054/

Skriv et svar

