Klart nej til at ændre kantinemomsen

salat1.jpg

Skatteminister Kristian Jensen ønsker lukke et “skattehul” ved at gøre det dyrere for virksomhederne at yde tilskud til kantineordninger. Han har derfor fremsat et forslag om ændring af momsreglerne for virksomhedskantiner. Det har selvsagt afstedkommet kritik fra adskillige interesseorganisationer, herunder Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen. Alle tre foreninger frygter, at forslaget vil indebære, at færre danskere vil få adgang til sunde måltider på deres arbejdsplads, da det forventes at de afledte prisstninger på kantinemad vil resultere i lukning af flere kantiner.

Nu hører den virksomhed som jeg er direktør for, ganske vist ikke til de virksomheder, der vil blive ramt, hvis lovforslaget skulle blive vedtaget – i hvert fald som jeg forstår det, da vi ikke selv har kantinefolk ansat. Det ændrer dog ikke på, at jeg alligevel siger klart nej til at ændre kantinemomsen. Jeg tror på ingen måde, at de berørte virksomheder ser de aktuelle regler for kantinemoms som et skattehul – slet ikke endda! Reglerne er sikkert med til at skabe et rimeligt prisniveau på kantinemad, men det er vel også okay ud fra et hensyn til folkesundheden. Hvis det derimod bliver dyrere at købe kantinemad, tror jeg desværre at mange ville vælge at købe billig fastfood som et alternativ.

Comments

  1. Jeg følger vidst ikke nok med i politik, for havde slet ikke hørt om dette forslag.

    Jeg er typen, som går meget ind for at arbejdspladsen sørger for et sundt miljø, dermed også en sund kost. Jeg arbejder selv i et kontormiljø, så sidder praktisktalt ned hele dagen, og får derved ikke megen motion. Derfor bør det bare være naturligt, at arbejdspladsen sørger for muligheden. Det kan eksempelvis være frugt, hvis ikke man lige har en kantineordning.

    Jeg må herfor også tage afstand for det forslag.

    Ja, vi trænger generelt bare til ny smørelse af den danske samfundsmotor!

Trackbacks

  1. […] Et klart nej til at ændre kantinemomsen […]

Skriv et svar

