Farvel, du vil ikke blive savnet…

I går aftes læste jeg på tekst-tv, at 25-øren bliver sendt på pension pr. 1. oktober 2008 efter 133 års tjeneste. Herefter vil det ikke længere være muligt at bruge mønten i butikker, banker, parkometre, automater og lignende (man kan dog få vekslet mønterne hos Nationalbanken, hvis man ikke lige når i banken med sparegrisen inden 1. oktober).

Jeg må indrømme, at jeg slet ikke kommer til at savne 25-øren, som efter min mening har været en irriterende småmønt i mange år. Vi skal helt tilbage til min barndom for 30-35 år siden, for at jeg sidst kan huske, at 25-øren havde en reel betydning for mig. Der kunne man trods alt kunne få adskillige stykker slik for den lille mønt :o)

De tider er desværre forlængst forbi og alting er så utrolig dyrt nu om dage, suk… Og hold da fast, hvor lyder jeg gammel nu :-)

Comments

  1. Hahahahaha, du lyder lige præcis så gammel som mig, for det ér sgu da en hel menneskealder (næsten) siden at vi kunne købe slik til 5 og 10 øre stykket. Det var tider de der gamle dage;)

  2. Ja, alting var bedre og billigere i “gamle dage” :o)

  3. Nemlig, så:)

  4. Nå vi nu er ved det, kunne vi så ikke også afskaffe at der er noget der må koste
    xx,95 det der komma 95 det er sku da tåbeligt. ;-)

  5. Jeg kunne ikke være mere enig, Caterina.

    Måske skulle vi droppe 50 øren ved samme lejlighed :o)

  6. Haha xx,95 er perfekt fra butikker til at lokke folk til at se en billigere pris end den i virkeligheden er.. men er enig, afskaf al afrunding, ikke for at lyde arrogant, men det er sgu alt for gammeldags, ørerens værdi er for længst blevet fortid, og anvendes nu kun til øjepynt…:P

  7. Benny Andersen says:

    Jeg kan ikke forstå, at nogle mennesker har det så dårligt med at Danmark har små mønter, nu røg 25 øre, hvilken en bliver den næste, der er jo nogle som samler på mønter og dermed også på Danmarks historie, men nu røg den alså, 25 øren.
    Det hele ender jo nok med at Euro også bliver indført i Danmark ( hvad jeg ikke håber ) for så forsvinder historien, og dem som er imod små mønter, hvor mange cent går der til en 25 øre, regn selv efter, så kan I tale om små mønter og beløb,spørg tyskerne og de andre lande som har Euro om de er tilfredse med Euroen, efter den blev indført i Tyskland er alting steget, men så kan I jo brokke jer til den tid, tyskerne ville gerne have deres gamle mønter tilbage, men nu er det for sent.
    Til dem som vil afskaffe Danmarks egne mønter, det skal nok lykkes for jer,
    men luk munden, når regnskabet skal gøres op, det er selvforskyldt.

  8. Benny, jeg lover dig, at jeg lukker munden, hvis der skulle komme et regnskab, der skal gøres op i den sammenhæng :o)

Trackbacks

  1. […] et år siden skrev jeg et indlæg om, at Nationalbanken havde taget beslutning om, at sende 25-øren på pension efter 133 års […]

Skriv et svar

