Ny bog af Morten Albæk

I går morges så jeg et indslag på Go’ Morgen Danmark med samfundsdebattør og filosof Morten Albæk i forbindelse udgivelsen af hans nye bog “Nedslag”.

Den omhandler Morten Albæks betragninger om modsætningen mellem det vi siger og det vi så rent faktisk gør som mennesker.

Eksempelvis hylder vi generelt set dialogen, men vi vil helst ikke modsiges af folk, som mener noget andet. Og som Morten Albæk nævnte under interviewet i Go’ Morgen Danmark, lover vores politikerne alt under valgkampen, men de slipper alligevel godt fra ikke at gennemføre løfterne – for vælgere udviser ingen konsekvens på trods af politikerne svigter valgløfterne gang på gang. Tværtimod bliver vi ved med at genvælge de selv samme politikere.

Da jeg er stor fan af Morten Albæks meget direkte stil og jeg synes, han er god til at provokere på en “ordentlig” måde, skal jeg helt klart forbi en bogbutik og have købt Mortens nye bog. Den er heldigvis “kun” på 120 sider, så det er lige noget for mig :o)

Comments

  1. Tina Thomsen says:

    Interessant :)

  2. Kenneth says:

    Jeg så selv samme indslag og det lød faktisk ganske interessant, så skriver du ikke lige en mini mini anmeldelse, når du er kommet igennem den, så vi andre ved om vi skal bruge penge på den. :o)

  3. Will do :o)

  4. Hehe… skulle lige til at skrive en kommentar, men da jeg reloaded siden så jeg, at Kenneth havde skrevet “min” kommentar :-)

  5. Og jeg skulle til at følge trop, jeg venter hermed på at læse din kommentar efter endt læsning.

  6. Bogen er hermed bestilt på Gyldendals webshop, så der går forhåbentlig ikke så lang tid inden, at jeg kan komme med en lille mini-anmeldelse :o)

  7. bjornkelsen says:

    Bogen er læst med stor fornøjelse og selvfølgelig har Morten sin sædvanlige polemiske lidt firkantede stil, men der sættes fokus på de vigtige aspekter !

    Efter jeg havde læst den forfattede jeg følgende indlæg på min egen blog, som også på sin vis er en slags anmeldelse af tiden vi lever i…

    http://bjornkelsen.wordpress.com/2008/04/07/velf%c3%a6rdssamfundet-har-sejret-ad-helvede-til/

  8. Ja, vi har brug for flere konservative tænkere som Morten Albæk. har lige bestilt bogen, så tak for tippet :-)

  9. Så modtog jeg langt om længe bogen fra Gyldendal – hold da fast, hvor er de hurtige til at levere :o(

    Anyway, jeg glæder mig til at komme i gang med at læse bogen. Jeg skal som lovet nok komme med en lille anmeldelse, når jeg har fået læst mig igennem bogen.

    I mellemtiden kan interesserede læse et lille interview med Morten Albæk om den nye bog:

    http://www.business.dk/article/20080508/nyhedsmagasin/80507129/

  10. ” Pøblens latente behov for fremhævelsen af samfundsparadokser”

    Qua denne overskrift rammer Morten Albæk ned i en samfundsnerve, vi kollektivt umiddelbart gerne vil fortrænge. Vi vil langt hellere fremhæves som de mest lykkelige i Europa, idet det stiver selvværdet bedre af end at vi bygger en identitet op på illusioner. Korrekthedens mainstream har i dette herrens år fuld blus på. Vi må ikke fejle mere. Eller vi må i hvert fald ikke bekende os til dem med mindre det er i et kommercielt øjemed, der skal afstedkomme en økonomisk fortjeneste. Der er et akut behov for en flere indslag, der synliggøre disse samfundsparadokser, vi efterhånden er endt som slaver af. Jeg har endnu ikke læst bogen “Nedslag”, men blot det jeg læste om vores hyldest af dialogen versus vores sårbarhed overfor at blive modsagt, er en revne eller sprække i samfundsdebatten, jeg længe har været forundret endsige nærmest lidt chokeret over, finder sted. Jeg ser frem til at få fat i bogen og har høje forventninger til den. Gid den må sætte dagsordenen i en større debat. Det har vi brug for

Trackbacks

Skriv et svar

