Hvorfor har vi ikke intelligente lyskryds?

I den seneste tid har jeg været en del mere ude og køre i min bil og i den sammenhæng kom jeg til at bide mærke i, at der faktisk findes ganske mange lyskryds, der nærmest modarbejder flowet i trafikken. Her tænker jeg eksempelvis på sammenhængende lyskryds, der tydeligvis ikke er afstemt i forhold til hinanden eller lyskryds på landevejsstrækninger, hvor man oplever, at lyskrydset “pludselig” skifter til rødt, selv om der ikke holder andre billister, cyklister eller gående i den tværgående retning. Alt sammen er det noget, der skaber unødige stop i kørslen, forlænger køretiden og øger både brændstofforbrug og udledning af CO2 m.m.

Nu hører jeg ikke til den konspiratoriske type, der tror, det måske er en bande ondskabsfulde cyklister, som har hacket landets lyskryds med det formål, at genere bilisterne mest mulig :o) Jeg tror, problemet primært kan tilskrives dårligt design og manglende “synkronisering” af sammenhængende lyskryds. Men problemet kan jo i et vist omfang løses, hvis Vejdirektoratet eksempelvis opretter et website, hvor landets bilisterne kan bidrage med masser af konkret feedback. Herefter kunne Vejdirektoratet foretage den nødvendige omprogrammering af de relevante lyskryds.

En anden og efter min mening langt bedre løsning ville være indførelsen af intelligente trafiksystemer. I følge en vurdering fra Rambøll Management, vil elektronisk styrede lyskryds, alene i Hovedstadsområdet, kunne nedsætte trafikkøerne med 13-14 procent og dermed skabe et meget bedre flow i trafikken. Samtidigt der vil blive 10 færre dræbte og 300 færre kvæstede i trafikken om året.

Desværre er vores politikere ikke kendt for, at tænke langsigtet, når det gælder investeringer i landets infrastruktur. Omvendt har man da har lov at håbe, at de selvsamme politikere selv bliver trætte af at spilde tiden i daglige bilkøer. Det er i hvert fald et faktum, at der er et stort behov for at få gjort noget ved problemet, der kan minimeres ved blandt andet at tænke i intelligente trafiksystemer og en bedre dimensionering af vores trafikinfrastruktur.

Trackbacks

  1. […] yderligere en kilometer nærmede jeg mig et lyskryds, som pludselig skiftede til rødt. Jeg havde på forhånd sagt til Chris, at jeg ikke ville holde […]

Skriv et svar

