Vor tids “modediagnose”: Du lider af stress!

Forleden læste jeg en artikel i Berlingske Tidende om, at begrebet stress er gået hen og blevet en generel skraldespand for alt muligt ubehag i tilværelsen. I følge artiklen mener førende psykiatere og psykologer, at brugen af “modediagnosen” stress er helt ude af kontrol og nu gives til mennesker, der enten slet ikke lider af stress eller endnu værre lider af noget helt andet, eksempelvis angst eller depression.

Jeg kunne ikke være mere enig i artiklens hovedpointe. Jeg synes, det er et stort problem, at så mange bliver diagnosticeret som værende ramt af stress, uden måske reelt set at være det. For det fjerner fokus og ressourcer til de mennesker, der virkelig er ramt af klinisk stress og dermed reelt set er syg.

Problemet i en nøddeskal, efter min mening, er at alt for mange taler om stress som noget negativt. Samtidigt synes jeg, at der er en tendens til, at mange ganske enkelt får stress af, at der bliver talt så meget om stress. Selvfølgelig skal man tage stress alvorligt, men jeg tror, at det er på tide, at vi begynder at arbejde med stress som en positiv faktor, der faktisk kan styres og kontrolleres af den enkelte.

Der er intet i vejen med at føle en smule stress i dagligdagen over, hvad man skal yde, nå og udrette så længe, at man er 100 % bevidst om at få koblet tilsvarende af. Lige som at kroppen har brug for restitution, hvis man eksempelvis har dyrket motion, har hjernen også brug for mental restitution, når man har været ekstra presset i en periode uanset, om det er på arbejde eller derhjemme. Man kan faktisk tåle forholdsvis meget stress, så længe man sørger for at få slappet af og koblet fra på løbende basis.

Jeg håber, at meldingen fra landets førende psykiatere og psykologer kan være med til at gøre det mere legalt at snakke sig ind til kernen omkring det enkelte menneskes følelse af stress. Det kræver til gengæld, at alle parter, lige fra familie, venner og kolleger over til arbejdsgiver og læger, tør udfordre begrebet stress, når man bliver konfronteret med det.

Lige nu er der som nævnt i artiklen alt for megen “modediagnose” over stress.

Comments

  1. Handler det ikke grundlæggende om at forholde sig til at stress er lig med ubalancer i kroppen, og det ka ma nså ha på mange niveauer? Stress bliver nærmest misbrugt, bliver sjældent udtrygt i positiv tale og så er jeg tilbøjelig til at tro, at stressdiagnosen er lidt mindre “farlig” end depression, specielt for mænd. Måske tar jeg fejl, postulatet står naturligvis for egen regning.

  2. Det tror jeg, at du har meget ret i, Pia.

    Det er et eller andet sted tabu for mænd, at lide af en depression og det er samtidigt meget let, at gemme sig under begrebet stress – det kender alle jo til og “forstår”.

  3. Jeg er helt enig i, at stress er blevet lidt “popsmart”. Alle skal helst have det. Man er jo nærmest en doven køter ansat ved kommunen, hvis ikke man er stresset.

    Problemet er selvfølgelig på den ene side, at langt alvorligere sygdommen nedgraderes til “bare” at være stress.

    Men det jeg ofte synes jeg oplever og hører er det stik modsatte. Folk der ikke fejlen noget som helst men alligevel bruger stort set alt deres tid på at snakke om hvor stressede de er. Det er klart at man har travlt når man bruger 2-3 timer om dagen på at SNAKKE om hvor travlt man har – fremfor rent faktisk at lave noget.

    Men i sidste ende er resultatet det samme. Stress bliver til noget alle har og derfor bliver det ikke taget seriøst i de tilfælde hvor det rent faktisk ER reelt.

  4. Puha, det er skræmmende hvis det ikke tages alvorligt når det virkeligt er det, for har man oplevet nogen gå ned med stress, hvad det så end er, så er man ikke i tvivl om at det kan tage rigtig lang tid at komme ovenpå igen.

  5. Jeg synes altid, at man skal tage symptomer på stress seriøst ud fra holdningen om “rather safe than sorry”.

    I de seneste par år har jeg dog altid forsøgt det med, at få snakket ind til kernen af stressfølelsen med en medarbejder således, at man kan finde ud af, om der virkelig er tale om stress eller bare en ekstraordinær travl periode med for mange bolde i luften.

  6. HVIS man lider af sygdomsfremkaldt stress, så er der intet “popsmart” over det, det lover jeg dig! Prolemet er, at du kan få en depression af stress og når det er slemt, så får du det næsten automatisk. Omvendt kan du også udvise symptomer på stress, når du er deprimeret, og hvad kom så først, hønen el. ægget??? Det samme gælder angst. At folk slynger om sig med begrebet er ikke ensbetydende med, at folk der har søgt læge og har fået diagnosen ikke er syge. Men fremover kan jeg da kun være enig i, at man så kalder det depression istedet, for så risikerer man da ikke at blive kaldt “popsmart”!!!

  7. Jeg er helt enig, Deborah.

    At stress er blevet en modediagnose skyldes blandt andet også, at begrebet er blevet ramt den velkendte 80/20-regel: 80% af dem, der siger de lider af stress, gør det ikke, men er “blot” udsat for ekstraordinær travlhed/mange bolde i luften. De sidste 20 % lider reelt set af stress, angstanfald, depression eller lignende, men da de andre 80 % fylder markant mere i det samlede billede, er det sværere at finde frem til dem, der virkelig har brug for hjælp.

  8. Tina Thomsen says:

    Ja, og lidt provokerende når folk siger de er stresset. Gad vide om de så lider af den blå, gule, røde, grønne, grå eller pink stress :)

  9. Jeg vidste faktisk ikke, at der lige frem findes farvekoder for de forskellige grader af stress :o)

  10. Apropos begrebet stress, så faldt jeg over en efter min mening interessant artikel om Michael Carøe, der for to og et halvt år siden kollapsede af stress.

    Link til artiklen:
    http://www.fri.dk/personlig-udvikling/caroees-kollaps

Skriv et svar

