Det er ikke nemt at leve sundt…

Apropos min egen aktuelle (og forhåbentlig blivende) fokus på sundhed og motion, så faldt jeg over en interessant artikel på forsiden af Berlingske Tidende. I følge en ny undersøgelse fra Region Hovedstaden, lever kun hver sjette dansker op til samtlige anbefalinger om ikke at ryge, begrænse alkoholindtaget og dyrke motion.

Personligt ved jeg om nogen, hvor svært det kan være at overholde alle anbefalinger (altså lige bortset fra rygning, som aldrig har sagt mig noget). Det kræver ganske enkelt en solid indsats i hverdagen, hvis man ønsker at spise sundt og varieret, begrænse indtagelsen af alkohol og motionere regelmæssigt. Dermed ikke være sagt, at man bare skal lade stå til i forhold til disse anbefalinger. Jeg har jo selv vist igennem de seneste tre måneder, at man kan opnå en markant forbedring i livskvalitet, hvis man netop fokuserer på kost og træning.

Men når det er sagt, så forstår jeg godt de mange danskere, der ikke lever op til anbefalingerne om at leve sundt, begrænse alkoholindtaget og motionere jævnligt. Det er ikke nemt at leve et sundt liv, når man hele tiden bliver fristet og udsat for budskaber om tilbud på tre gange halvanden liter cola, chips og to flasker god hverdagsrødvin til frikadellerne. Og hvorfor bruge en halv time i køkkenet derhjemme, når man kan få en varm pizza på bare fem minutter fra stort set hver eneste gadehjørne i Danmark? Prøv blot at se at på antallet af butikker og restauranter, der sælger henholdsvis sunde og usunde madvarer i din egen by. Man bliver fristet konstant og hvis man ikke har besluttet sig for at tage et personligt ansvar for at leve et sundt liv med de fordele som det giver, er det desværre meget nemt at gøre det modsatte og bare lade stå til.

Så der er ingen tvivl om, at det ikke er let at leve sundt i den moderne forbrugerverden. Personligt tror jeg, at vi skal blive meget bedre til at informere om de fordele, som et sundere liv kan give det enkelte menneske i form af mere energi, overskud og livskvalitet i hverdagen. Samtidigt burde vi engang for alle få indført en væsentlige lavere moms på sunde madvarer og dermed gøre det billigere for alle at vælge sunde og ernæringsrigtige madvarer. Det giver måske staten et her og nu provenuetab på moms, men på lang sigt tror jeg at det vil blive opvejet af reducerede omkostninger til behandling af livsstilssygdomme.

Hvis du har lyst til læse artiklen fra Berlingske Tidende, så klik her.

Comments

  1. Hvor end jeg gerne ville, så kan jeg med sikkerhed ikke skrive under på, at jeg har en sund livsstil. Måske handler det bare om rygrad, måske ikke. Tit og ofte bliver det bare til noget hurtigt mad mellem møder og diverse aftaler. Og selv om man prøver at overbevise sig selv om, at man vælger det sunde af slagsen, så tror jeg desværre ikke, at det holder i længden.

    There is a long was to ………….

  2. Det er absolut ikke nemt at leve sundt. Jeg forsøger at leve sundt, men det er hele tiden et spørgsmål om at træffe tilvalg/fravalg. Det kan fra tid til anden være utroligt svært, men ved hjælp af strategier for hvordan man undgå de usund ting, gør det lidt nemmere.

    Nu kan man heldigvis relativt nemt få sunde alternativer, når det gælder fastfood i København ihvertfald, hvis man ikke lige orker at stå i køkkenet efter en lang dag, og heldigvis for det.

  3. Jeg synes i hvertfald det er enormt svært, men dermed ikke sagt, at den står på pizza hver aften – det gør den faktisk ret sjældent.

  4. Nu definerer jeg selv det at leve sundt som, at man i størstedelen af tiden spiser en varieret og sund kost og at man på løbende basis får en eller anden form for motion. Det er efter min mening ganske enkelt umuligt at leve sundt 24 timer i døgnet – der skal jo trods alt også være plads til at være menneske og nyde livets ekstra gode sider :o)

    Min personlige definition af det at leve et sundt liv, er baseret på en god tommelfingerregel fra Chris MacDonald: Han siger, at hvis man lever sundt i 80 procent af tiden, er der plads til at synde lidt i de sidste 20 procent. Dermed er der også plads til et stykke pizza i ny og næ, men man skal selvfølgelig ikke gå amok i de 20 procent af tiden :o)

    Problemet for mange er jo, at der er byttet rundt på disse to tal: Man lever usundt i 80 procent af tiden og når så den dårlige samvittighed melder sig, kan man godt finde ud af at leve bare lidt sundt i to dage om ugen. Kan man få byttet rundt på det og samtidigt få rørt sig lidt, tror jeg at man er godt på vej til at leve et sundt eller i det mindste sundere liv :o)

  5. Jeg synes det er fint at oplyse. Lavere moms på sunde varer vil være fint, men at blive ved at “punke” folk tror jeg ikke på, og vi må jo også tage ansvar selv. Det er ikke let, det ved jeg jo også godt selv. Vi skal vel heller ikke være ens allesammen, selvom det selvfølgelig er godt, at folk er sunde, så må det stadigt være et frit valg. jeg er personligt også dødtræt af deres prædiken, det må jeg indrømme. Jeg VED det jo godt, og gør så meget jeg kan.

  6. Selvfølgelig er det i den sidste ende den enkelte, der må tage ansvar for sit liv og den livskvalitet som man ønsker.

    Der, hvor det er på vej til også at blive et samfundsproblem, er de mange livsstilssygdomme, der begynder at vælte frem som følge af, at en stigende del af befolkningen er overvægtige (man siger at cirka 40 % af den danske befolkning nu er overvægtige). Og væksten i livsstilssygdomme medfører desværre også en markant vækst i belastningen af vort sundhedssystem.

    Men lad os håbe, at mere information kan være med til at motivere den enkelte til at leve et rimeligt sundt liv. Det er jo i alles interesse.

  7. Butterfly91 says:

    Et sten sikkert boost for ens sundhed ville helt sikkert være lavere priser på frugt og grønt. Man kan jo komme af med flere 100 kr. om dagen pr. mand hvis man skal leve op til sundhedskravene. Altså… Ikke iorden!

Skriv et svar

