Google Docs: Et super godt værktøj!

Jeg har i de seneste par måneder hjulpet en god ven med at skrive lidt på en bog, om hans gøren og laden i den voksne del af hans liv.

I forbindelse med skrivearbejdet, har vi været på udkig efter et værktøj, som gjorde det muligt at redigere tekster uafhængigt af hinanden og alligevel holde et sæt af dokumenter opdateret i “realtime”. Vi ville nemlig gerne undgå, at vi skulle til at maile dokumenter til hinanden og flette tekster manuelt sammen for at have et sæt opdaterede tekster. Samtidigt havde vi det krav, at det skulle være et værktøj, som skulle kunne bruges på både Windows og Mac. Samtidigt gjorde det ikke noget, hvis man kunne tilgå teksterne via en webbrowser.

I den sammenhæng faldt vi over Google Docs, som jeg ganske vist havde hørt omtalt før, men som jeg ikke selv har konkrete erfaringer med. Men efter have prøvet denne løsning i bare et par minutter, fandt vi hurtigt ud af, at det netop var det helt rigtig værktøj at bruge, når man er flere, der skal kunne redigere i tekster og samtidigt have styr på revisioner og rettelser.

Jeg må indrømme, at jeg er blevet ganske begejstret for Google Docs (eller Google Dokumenter på dansk). Det er smaddernemt og lige til at bruge. Jeg kan derfor allerede nu anbefale dette værktøj, hvis man har brug for at dele dokumenter med andre eller decideret deltage aktivt i en skriveproces af en eller andet karakter.

Og da Google Docs er gratis, kan du kan jo altid afprøve det uden økonomiske forpligtelser og gøre dine egne erfaringer med dette værktøj :o)

Comments

  1. Pudsigt jeg fik lige et link om Google Docs idag – http://jboye.dk/artikler/google_docs_med_forbehold

  2. Hej Frank,

    Tak for informationen og linket – det vil jeg bestemt kigge på.

    Min ven og jeg har heldigvis rigtig godt styr på fordelingen af rettigheder til dokumenterne :o)

Skriv et svar

