Det undrer mig egentlig ikke…

Som bekendt er landets betalingsaviserne generelt set er i krise og har svært ved at drive en rentabel forretning. De gamle mediehuse er presset af gratisaviser, et vigende annoncemarked samt ikke mindst masser af gratis nyheder på nettet.

Men når nu en betalingsavis som Berlingske Tidende ikke engang kan finde ud af, at levere den vare som jeg har abonnement på, undrer det mig egentlig ikke at de mister læsere og kunder. Nu har jeg igennem de sidste 2-3 måneder forgæves forsøgt at få adgang til mit Berlingskes e-avis abonnement. Trods gentagne henvendelser til Berlingskes kundeservice, har jeg stadigvæk ikke fået adgang til avisen.

En ting er, at tabe en kunde til en konkurrerende betalingsavis på grund af eksempelvis pris – det er sådan set fair nok! Men hvis man ikke engang kan holde på sine kunder som følge af interne fejl og der ikke bliver udvist den store lyst til at ville hjælpe en kunde med at få den avis, som han/hun har betalt for, ja så ser det ganske sort ud for en virksomhed i et stærkt konkurrencepræget marked.

Anyway, i hvert fald har jeg mistet tålmodigheden med Berlingske Tidende og opsagt mit abonnement nu. Der findes sikkert en anden avis, der kan gerne vil have en ny kunde og efterfølgende vil gøre en indsats for at holde fast i mig.

Comments

  1. Det er bestemt alt for dårligt, og jeg forstår dig godt. Hvilken avis vil du nu kaste dig over?
    Jeg er selv vældig glad for Politiken :-)

  2. Jeg har egentlig meget jeg gerne vil sige til det emne, men jeg vil forsøge at gøre det kort. Jeg forstår ikke, hvorfor aviserne er så dårlige til at udnytte de nye muligheder. Jeg har ikke haft avis i mange år og vil heller ikke have det. Jeg har overvejet et abonnement til deres online-avis, for jeg vil gerne læse avis og jeg vil også gerne betale for det. Men jeg vil IKKE betale lige så meget som andre betaler for at få en avis som er både trykt i papir og afleveret med avisbud. Det er da ikke rimeligt.

    Åbenbart har aviserne heller ikke hørt om micro-økonomi. Hvorfor kan man ikke vælge at abonnere på de sektioner som man er interesseret i? Hvorfor skal man have hele avisen? Hvis jeg var avisdirektør, så ville jeg lave et abonnement hvor man kunne sætte et beløb ind på en konto og så kostede det 50 øre eller en krone hver gang man læste en artikel. Det er selvfølgelig kun småpenge, men på månedsbasis tror jeg at min udgift ville svare til en hel del aviser – og lige nu køber jeg ingen!

    Jeg synes aviserne skulle indføre en eller anden form for micro-økonomi – specielt weekendavisen! :D

  3. Jeg er enig med “Jensdrejer”. Det skulle fungere på samme måde som f.eks. salg af musik på nettet. Hvorfor skulle man købe hele albummet hvis man er interesseret i et nummer. Hvorfor skulle man købe hele avisen hvis man er interesseret i nogle bestemte sektoner. Det er bare så simpelt :-)

  4. @Madame: Jeg holder faktisk Politiken i weekenden, men primært fordi at der hver anden uge er artikler om “Chris På Vægten” projektet :o) Men det er da en mulighed at få den hele ugen. Jeg overvejer også Jyllands-Posten.

    @Jens: Det var netop Berlingske onlie-avis, som jeg abonnerede på – dels fordi den faktisk var billigere end den trykte udgave og dels fordi at jeg egentlig helst vil læse min avis på skærmen og sidst, men ikke mindst, fordi at der ikke er nogen grund til at bidrage til skovfældningen.

    Jeg synes også, at det ville være en god idé, hvis aviserne begyndte at tænke i makroøkonomi eller i det hele taget turde tænke i meget billigere online-abonnementer. Hvis aviser som Politiken, Jyllands-Posten og lignende ellers turde tage skridtet og tilbyde online-abonnementer til eksempelvis 50 eller 100 kroner om måneden eller den model som du forstår, tror jeg at de ville kunne tiltrække mange nye kunder.

    @Karolina: Helt enig. Og det kan altså ikke være så svært at tænke i “iTunes” tankegang med køb af enkelte artikler eller bestemte sektioner, som du selv anfører.

    Jeg forstår for øvrigt heller ikke, hvorfor at de gamle mediehuse ikke tænker i Podcast udgivelser af dagens avis. Hvis nu at avisen lå klar til download fra morgenstunden af, kunne man få læst avisen op, når man alligevel er på vej til arbejde og sidder i toget eller i kø i bilen på motorvejen. Det virker som om, at mediehusene nærmest ikke har nogen fantasi i forhold til “produktudvikling”.

  5. Det er faktsik meget mærkeligt, at de ikke kan være mere innovative.
    God aften :-)

  6. I lige måde, Karolina :)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s