Spild af papir efter min mening…

Så er den gal igen...

Forleden fik jeg den årlige udgave af “De Gule Sider” smidt ind gennem brevsprækken. Imidlertid kommer denne telefonbog til at dele skæbne med de utallige reklamer, som jeg bliver bombarderet med i løbet af ugen. Det betyder, at telefonbogen ryger ud i genbrugscontaineren – vel at mærke uden, at jeg har bladret så meget som én gang i dette års udgave af De Gule Sider.

Som jeg før har givet udtryk for, synes jeg det er spild af papir og et enormt miljøsvineri overhovedet at udgive telefonbøger på papir nu om dage – i hvert fald i form af en husstandsomdelt publikation. Først og fremmest er internettet trods alt opfundet og dernæst synes jeg, at De Gule Sider skal være noget som man aktivt tilmelder sig. Så slipper vi for et enormt miljøsvineri i form af distribution af telefonbøger, der for størstedelens vedkommende aldrig bliver brugt og bare bliver smidt ud.

Problemet er selvfølgelig, at forlaget har travlt med at justificere behovet for dette form for reklamemedie overfor annoncørerne. De betaler nemlig i forhold til oplagstal og desværre ikke i forhold til om forbrugerne rent faktisk bruger dette medie.

Comments

  1. Leif Jensen says:

    Ingen tvivl om at det udover at være miljøsvineri også er ganske unødvendigt med en trykt udgave af De Gule Sider og tilsvarende telefonbøger. Jeg synes dog også man kan mærke de ihærdige annoncesælgere at de har indset at det nok er på tide at lægge deres CV ud på nutidens medie (internettet) – godt nok er de stadig agressive, men de taber hurtigt modet og løber tør for gode argumenter når man høfligt forklarer dem at vi lever i år 2008, og at det eneste vi selv bruger telefonbøgerne til her på kontoret er til at hæve computerskærmen lidt.

    Personligt skal jeg nok 15 år tilbage i tiden for at have brugt en sådan telefonbog – men ok, jeg har heller ikke været canvas sælger med en chef som sagde “dine kunder må du finde i telefonbogen”.

  2. For mit eget vedkommende er det velomkring 10 år siden jeg sidst har brugt en telefonbog.

  3. Jeg vil også mene, at det er noget man skal melde sig til. Her i huset led den nøjagtig samme skæbne som hjemme hos dig. Så fuldstændig spild af papir :(

  4. Jeg er fuldstændig enig og jeg er dybt forarget over at de bliver ved med at uddele telefonbøger på den måde. Men det undrer mig også, at firmaerne bliver ved med at betale for det. De ved vel godt, at langt de fleste telefonbøger ender i containeren uden at blive brugt.

  5. Lars Jakobsen says:

    nej, nej – den er af stor værdi. Jeg købte et år en sofa i Ikea, og der manglede et ben til den. De gule sider og telefonnøglen var en god erstatning i et par måneder inden det orginale ben blev hentet…

    Den skal man ikke sådan kimse af ;-)

  6. Jeg er meget enig med jensdrejer om, at det er et under, at firmaerne faktisk bliver ved med at betale for det! For langt de fleste må da nikke genkendende til, at telefonbøger ender på hylden indtil den næste udgave kommer – eller direkte i containeren umiddelbart efter modtagelse… Vi bruger aldrig vores hernede, og jeg bruger heller aldrig nogen på arbejde….

    Men Leif; jeg håber da, du har et “nej tak til reklamer” klistermærke på din postkasse/dør, hvis ikke du kan lide reklamer ;-)

  7. @Deborah: Ja, det måtte være en forholdsvis nem ting at lave et website eller en telefonservice, hvor man skal tilmelde sig, hvis man ønsker at få leveret en telefonbog.

    @Jens: Ja, jeg fatter heller ikke, at virksomheder ikke har indset, at de betaler for det hele forkerte. De betaler for det trykte antal og ikke for antallet af reelle læsere!

    @Lars: Det kan man vel også bruge en gammel bog til. Jeg finder gerne en brugt bog til dig, hvis du en anden god gang mangler et ben til et møbel :o)

    @Nina: Jeg har faktisk ikke noget “Nej tak til reklamer” skilt på min dør. Egentlig burde jeg måske, men hver anden eller tredje måned tager jeg tid til at kigge weekendens “fangst” igennem, sådan mere af nysgerrighed efter, hvad der sker på “tilbudsmarkedet” :o)

Skriv et svar

