Bliv bedre til præsentationsteknik…

Sådan bliver du bedre til præsentationsteknik

Hvis du jævnligt giver præsentationer overfor et givent publikum og har mod på at lære nyt indenfor dette område, kan jeg anbefale, at du snarest muligt tager Guy Kawasakis 10-20-30-regel indenfor præsentationsteknik til dig.

Guys 10-20-30 præsentationsregel er meget simpel:

  • 10 slides.
    Hvis du ikke kan fortælle dit budskab i løbet af maksimalt 10 slides i alt, har du allerede tabt på forhånd.
  • 20 minutter til selve præsentation.
    Det må ikke tage mere end 20 minutter i alt at præsentere de i alt 10 slides. Tager det mere tid end det, snakker du for meget.
  • 30 punkt skrifttype som et minimum.
    Hvis du bruger en mindre skrifttype end det, har du ikke sat dig godt nok ind i materialet og bruger i alt for høj grad slidene som noter. Dermed bliver præsentationen bare til højtlæsning for dit publikum. En anden god Guy Kawasaki-tommelfingerregel i forhold til skrifttypestørrelse er, at du skal finde ud af hvem den ældste person i dit publikum er. Dividér herefter vedkommendes alder med to, hvorved du får den mindste skrifttypestørrelse, du bør bruge i den pågældende præsentation :-)

Du kan også få ovenstående præsentationsregler “læst op” i form af en YouTube video af Guys præsentation af 10-20-30-reglen. Klik her for at se dette videoklip.

Comments

  1. Tak for den, Leif. Men så må en præsentation på 1½ time altså indeholde op til ca. 43 slides. Det er mange – og så er jeg på den sikre side med ca. 25-26 slides til 1½ time, store skrifttyper og masser af billeder.

  2. Det er da lige til at gå til!
    Det må jeg huske :0)

  3. @Thomas: Man kan selvfølgelig ikke bruge Guys 10-20-30 regel i alle sammenhænge, men selv for præsentationer, der strækker sig over halvanden time, kan man i det mindste bruge 30-reglen omkring skriftsstørelse :-)

    @Marianne: Ja, det burde være lige til at gå til :-)

  4. Leif Jensen says:

    Disse 3 grundregler burde der aflægges obligatorisk prøve i for folk i IT branchen inden de får lov at tilslutte deres bærbare PC til en projektor. Der er alt for mange som synes det er helt fantastisk at stå og lire et kæmpe slideshow af, som de ikke engang selv har lavet, men er lavet af en marketingsafd. i USA eller England. Det resulterer ofte i at tilhørene falder i søvn (har jeg selv prøvet) eller blot mister interessen.
    Personligt bruger jeg sjældent PowerPoint – men improviserer hellere på en Whiteboard – det giver meget mere attention og “liv” i præsentationen. Bruger jeg endelig PowerPoint, så er det altid en præsentation jeg selv har lavet.

  5. Super god kommentar fra Leif Jensen.

    Og desuden er der en del universitetsundervisere, der ville kunne lære en del af tænkningen bag denne 10 – 20 – 30 regel, selvom den selvfølgelig ikke altid vil kunne overføres direkte til forelæsninger/holdundervisning….

  6. @Leif: Ja, det kan der bestemt være noget om, Leif. Jeg ser også alt for mange halv- og heldårlige præsentationer, hvor det mere minder om højtlæsning.

    @Nina: Jeg har i hvert fald personligt lært meget af Guys 10-20-30-regel, som i høj grad tvinger præsentatoren til at blive bedre til at kunne sin præsentation og “historie”. For med en skriftstørrelse på 30 punkter og maksimalt 10 slides, er der ganske enkelt en naturlig grænse for, hvor meget tekst præsentationen kan indeholde :-)

  7. Var på kursus i dag og tænkte på dette indlæg.
    De kunne godt have lært af det…. puha en omgang til tider!!!

  8. Det er noget øv, når man sidder på et kursus og nogle gange bare ryster på hovedet over, hvor dårlig nogle er til præsentationer :-(

  9. Apropos emnet, så faldt jeg over øvrigt over dette interessante link på Twitter for et øjeblik siden.

    Tak til David Allen for tippet :-)

  10. For pokker, det ville være velsignet, hvis Kawasakis regel var guidelinen for alle oplægsholdere! Jeg vil gøre mit til at udbrede kendskabet til den ;-) .

  11. Helt enig, Bente og godt, at du gør dit til at udbrede det gode budskab :-)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s