Idé: Den positive avis

Idé: Den positive avis

I denne tid er det nærmest umuligt at finde en positiv historie i aviserne. Tværtimod er medierne stopfyldt med negative historier om vold, skyderier, nedskæringer, fyringer, faldende huspriser og et ultralavt bilsalg, for blot at nævne nogle eksempler.

Faktisk synes jeg, det er lige før, at man bliver helt deprimeret af at læse avis og nyheder for tiden. Af samme grund har jeg seriøst overvejet at afmelde mit abonnement på Børsen, indtil finanskrisen er ovre. Når man står midt i stormen, har man efter min mening mere brug for positive historier og det er der helt ærligt ikke meget af i Børsen for tiden.

Jeg kunne derfor ikke lade være med at få den tanke, at der må være et marked for en positiv orienteret avis – i hvert fald så længe finanskrisen kradser. Denne avis skulle så udelukkende indeholde positive historier og være med til at sprede glæde og inspiration

Ganske vist er pressens primære rolle, at være kritisk i forhold til magthavere og samfundet generelt set. Samtidigt er der næppe tvivl om, at det er meget svært at tjene penge på avisdrift. Som bekendt brændte islændingene over 700 millioner kroner af på Nyhedsavisen, inden den gik konkurs i september måned sidste år.

Men disse “modsætningsforhold” skal ikke forhindre mig i, at give idéen om den positive avis videre. Og det skal såmænd ikke koste nogen noget, at udnytte denne idé kommercielt set. Tværtimod er der frit slag og jeg kan endda garanterer, at jeg vil være den første til at tegne abonnement på den positive avis, hvis den skulle gå hen og blive en realitet :-)

Comments

  1. Du får lige et link:
    http://www.goodnewsnetwork.org/

    Og du har helt ret. Der mangler en sådan avis eller måske et magasin.

  2. Super, tak for linket, Lene :-)

  3. Hørt hørt !!

  4. Jeg synes generelt, der er brug for en positiv avis og TV-avis med gode nyheder. Men at du og jeg og mange andre, er DØDTRÆTTE (også mig selv) af at høre om finanskriser og hvad har vi, ændre altså ikke på at situationen er mere end kritisk. Og hvis der ikke er andet en lukninger og fyringer at skrive om, så er det jo altså svært at finde basis for en positiv Børsen – ik? Jeg tror det positive skal findes i andre ting og andre steder lige nu. Forretningslivet er en kamp p.t. og vil være det længe er jeg bange for.

  5. JA DA!!! En positiv avis, den kunne vi godt bruge :) En der plaster et stort smil på læben fra morgenstunden!! :)

  6. Bare lige for at illustrere, at det ikke er mig, der “maler fanden på væggen”:

    http://epn.dk/okonomi2/global/usa/article1627225.ece

  7. Min pointe var jo lige præcis, at der er nok af blade, aviser og nyhedssites, der bringer negative historier, og at der derfor burde være basis for en avis eller magasin, som kun bringer positive og motiverende historier.

    Men alligevel tak for det negative link.

  8. Det giver jeg dig jo også ret i, hvilket du totalt overser. Men okay…. Jeg siger bare, at det jo er svært at hive noget positivt ud af lige finanskrisen.

  9. Endelig kom der en positiv nyhed på Børsens website :-)

  10. Hoert! Jeg er sikker paa medierne har en stor del af ansvaret for at finanskrisen er blevet saa slem som den er, for de pumper bare negativitet ud hele tiden. Jeg er med til at tilrettelaegge en seminar/konference omkring mediernes indflydelse paa finanskrisen. Jeg haaber virkelig det bliver til noget, for som du synes jeg vi traenger til positivt nyt ogsaa. :)

  11. Jeg er så enig med dig, Tina!

    Og du kommer vist ikke til at lede særlig meget efter “bevismateriale” på din påstand :-)

  12. Tjah… jeg er også temmelig træt af og overfodret med dårlige nyheder – men alligevel får jeg børsens nyhedsbrev hver morgen i min indbakke. Jeg skimmer den – og sletter det så, hvis ikke der står noget interessant. Medierne bærer i høj grad en del af skylden for, at det hele ser så sort ud. Man må også godt nogen gange prøve at finde optimismen – uanset hvor sort, det end ser ud.

  13. Ja, pressen har i almindelighed alt for tralvt med at jagte de negative historier og det er også helt fint, at de er kritiske i forhold til magthaverne og samfundet.

    Men derfor kunne de også godt påtage sig en vis rolle i forhold til det, at fortælle de positive historier og på anden vis bidrage til motivation og håb i samfundet.

Skriv et svar

