Nu er jeg ikke den store IKEA-fan og det er derfor også forholdsvis sjældent, at jeg besøger de blå-gule butikker her i landet – måske også fordi, jeg heller ikke er Brøndby-fan :-)
Men jeg kan alligevel ikke lade være med at synes, at det er lidt pudsigt, at IKEA kan finde ud af at sælge en glasvase til sølle ni kroner eller en cafébord til 39 kroner, men at selv samme firma skal have ikke mindre end 995 kroner i fragtgebyr, hvis man bestiller eksempelvis en sofa via deres webshop og ønsker sofaen leveret i Birkerød.
Det er mellem 2-3 gange dyrere end, hvis man selv afleverer sofaen til 3×34 ved udgangen af IKEA og beder dem om at køre indkøbet hjem.
Og nu er det ikke fordi, at jeg ikke tror, at IKEA ikke kan finde ud af, at forhandle gode priser hos deres fragtleverandører. Det er høje fragtgebyr er nok i langt højere grad et udtryk for, at IKEA synes, at webhandel er noget besværligt noget og at de hellere vil have kunderne til at komme og besøge deres fysiske butikker.
Pudsigt – specielt i en verden, hvor internethandlen blomstrer mere end nogensinde før.
Når jeg er med mine piger (børn 21 – 27 – 31 år) i Århus, så slutter vi gerne af i Ikea.
Årsagen er brug smid væk princippet…….
Vi piger/kvinder vil gerne gøre et eller andet ud af en borddækning, her skal der bruges vaser, skåle etc. Vi ved det ikke er kvalitet, og mange gange kun brugbart få gange, det vi køber.
Jeg vil ikke generalisere, dog ser jeg mange “lige flyttet hjemmefra” besøgende. Min den yngste har også købt det meste i Ikea. Hun har endda fået noget bragt fra Århus til Holstebro. Det var billigere for hende, fremfor leje en lukket trailer ved Statoil.
I dit tilfælde vil jeg nok undlade at købe et cafebord til kr. 39,- og få det bragt til døren. Det er ikke kr. 1038,- værd ;-)
Jeg takkede også pænt nej til IKEA, Karin :-)
Jeg ville købe et tæppe i deres onlineshop. Det kostede kr. 499,-. Fint nok, indtil jeg opdagede, at det ville koste kr. 995,- at få det fragtet de 120 km fra Århus til Aalborg. Behøver jeg sige, at jeg ventede, til jeg kunne få bud med af en kollega?
IKEA åbner i Aalborg til marts og det gør det heldigvis noget nemmere. Min pengepung er nemlig stor fan af de blå/gule :-)
Som jeg selv er inde på i indlægget, er jeg helt sikker på, at IKEA udelukkende sætter et så højt fragtgebyr på, fordi at de i bund og grund ikke gider webhandel :-(
leif,magelighed koster jo store penge,:-}
Tja, i min verden er det jo IKEA der er de magelige, når de “straffer” kunderne med et urealistisk højt fragtgebyr på webordrer.
IKEA aner ingenting om nethandel – eller gør de? Hvordan sørger man for at trække flest menesker ud i butikkerne – gør det ekstremt dyrt at handle online – mon ikke de bliver klogere en dag
Jeg håber da, at de bliver klogere en skønne dag. Som tingene er nu, udstiller de efter min mening eller anden form for arrogance i forhold til de af deres kunder, der gerne vil handle på nettet.
Apropos IKEA, faldt jeg over denne artikel på Business.dk.
God observation! Helt håbløst med sådan en tilgang til tingene! I sidste ende, straffer det dog nok IKEA mere end brugerne…
Helt enig eller rettere, det må man da håbe :-)
Har prøvet at være i IKEA en enkelt gang for at købe nogle møbler til børneværelset. Havde sagt på forhånd at det ikke var noget for mig, men konen insisterede :) – Så efter at have betjent mig selv 1 times tid på et ta’-selv-lager og have stået i kø ved en kasse i 20 minutter gik turen til deres “vareudlevering” hvor jeg ventede 1½ time på at få mine varer. Smart nok for IKEA havde jeg jo allerede betalt – for ellers ville jeg være kørt for længst – men orkede slet ikke at skulle gå retur til kassen og forklare en 17 årig ekspidient at jeg ikke gad vente og ville ha’ mine penge tilbage.
Havde jeg vidst at det hele kunne handles på web-shop, havde jeg gerne betalt 995,- i fragt for at slippe for den oplevelse – selvom et sådant fragtgebyr er helt vanvittigt her i 2009.
Faktum er nu at jeg aldrig sætter mine ben i IKEA mere, og møblerne var iøvrigt et fejlkøb, så de bliver båret på bålet i næste weekend.
Til sammenligning har jeg lige købt et 50″ tv hos webshoppen Cinemagic.dk – vejer ca. 45 kilo, og blev leveret fragtfrit dagen efter bestillingen var lavet. Fik iøvrigt en super service på “chat” med en af deres medarbejdere inden køb – de havde slået op på den rigtige side i kalenderen og opdaget at vi skriver 2009.
Det er trist at se, at en detailgigant som IKEA ikke tænkere mere i kundeservice og webhandel, men desværre har de nok for meget succes med, hvad de laver nu til, at de gider rette lidt på forretningsmodellen.
Eller også har de besluttet sig for en forretningsmodel hvor de ikke tjener penge på deres produkter men derimod på fragten :-)
Det er selvfølgelig også et bud, Anders :-)
Vi har heldigvis en kæmpe trailer og bor kun et par km fra Ikea (Gentofte), så det vidste jeg slet ikke. Måske de er i hænderne på en transport-mafia. Jeg er heller ikke vild med Ikea, men de har verdens bedste og billigste fyrfadslys. ;)
Så må jeg derud og købe fyrfadslys fremover :-)
I er jo til grin. IKEA tjener sku da ikke en skid på fragten, de penge er de penge i betaler en mand i sverige for at pakke jeres varer og sørge for at de bliver sendt afsted til jer.
1. manden skal finde varen på nogle af verdens største lagre.
2. manden skal pakke jeres varer ned, så de er klar til at blive sendt ud,
3. varerne skal køres til danmark
4. varerne skal flyttes over til mindre lastbiler eller varebiler.
5. varen skal køres ud til jer.
– hvem fanden er det fjols der siger at IKEA kan tjene penge på det?
– let jeres røv fra computeren og tag ud og se og føl på produkterne.
-bor i for langt væk, så brug hele dagen i IKEA og bestil varerne til levering, eller lej en trailer og kør det hele hjem selv. Det er billigt og det er godt, hvis i vil have luksus, så find en butik, hvor det er inkluderet i prisen.
Kære Mads,
Du er altid velkommen til at kommentere på min blog uanset om du er enig eller uenig i, hvad jeg eller andre skriver, men hold lige tonen i øjenhøjde.
På forhånd tak.