I dag havde jeg ikke verdens bedste job…

Under normale omstændigheder er jeg stolt over at kunne fortælle omverdenen, at jeg føler, jeg har verdens bedste job.

Men lige netop i dag havde jeg bestemt ikke verdens bedste job, snarere tværtimod. Vi var nemlig nødsaget til at tage afsked med en håndfuld medarbejdere. Årsagen til det skyldes en blanding af generelle besparelser, centralisering af visse administrative funktioner på koncernniveau og som følge af vi nedlægger et forretningsområde, der ikke længere er en del af vores overordnede strategi.

Det er altid hårdt at skulle opsige medarbejdere, og når personerne endda har passet deres job ordentligt og loyalt, gør det ekstra ondt at skulle sige farvel til dem. Men det er nu engang en del af jobbet, og heldigvis er det ikke noget man skal gøre særlig ofte.

Vi gjorde meget ud af at gennemføre opsigelserne på en professionel måde og med respekt og omtanke for den enkelte medarbejder samtidig med, at vi gør en indsats for at hjælpe folk videre og distribuere deres CV i netværket m.m.

Jeg trøster mig med, at vi kun gør det fordi, at det er absolut nødvendigt, og fordi at vi tager et aktivt ansvar for at ruste virksomheden til både tidens aktuelle udfordringer og fremtidige forretningsmuligheder.

Comments

  1. Den proces var min bedre halvdel igennem i torsdags – og det gjorde ondt. Og tænk nogle af de fyrede “roste” ham efterfølgende for måden han havde gjort det på. Men en hård dag var det og sikkert ikke sidste gang. Sandsynligvis er der en ny runde i vente til foråret…..Og ellers må vi håbe på bedre tider så vi kan få de gode folk ind i folden igen.

    • Ja, det gør virkelig ondt at skulle dels være med til at tage den slags beslutninger og dels at gennemføre dem.

      Det lyder som om, at din bedre halvdel og hans organisation også har brugt godt med tid til at tænke “forberedelserne” og det hele igennem således, at man gennemfører opsigelserne så velovervejet, professionelt og respektfuldt som muligt.

      Jeg krydser bestemt også fingre for bedre tider og gerne meget snart!

  2. Yikes – for et aar siden fyrede vi 25% af vores personale. Det var saft suseme haardt. Jeg sov ikke i en uge, fordi jeg vidste jeg sendte dem ud i et arbejdsmarket der bare ikke ville have noget til dem i lang tid. Som dig mener jeg ogsaa jeg har jordens bedste arbejde, men lige den uge kunne jeg godt have undvaeret paa et plan, mens jeg paa et andet plan laerte saa meget af den at jeg er evigt taknemmelig.

Skriv et svar

