Det går hurtigt nok når man skal betale…

Det er ikke fordi det nødvendigvis kom som den helt store overraskelse, men jeg har alligevel haft en oplevelse med Elgiganten som jeg gerne vil dele med interesserede bloglæsere.

Jeg var på udkig efter et par nye hovedtelefoner til min MP3-afspiller, og var efter jul kørt forbi Elgiganten i håbet om, at de havde et passende stort udvalg til fornuftige priser.

Det var såmænd også tilfældet, men imidlertid kunne jeg ikke få lov til at afprøve den ønskede vare, inden købet. Heldigvis fortalte en venlig ekspedient, at der var 14 dages returret på varen, hvis jeg ikke var tilfreds med produktet. Jeg spurgte så, om det virkelig betød, at jeg kunne bryde emballagen, og reelt set afprøve hovedtelefonerne, og ekspedienten bekræftede, at det kunne jeg skam sagtens. So far, so good!

Jeg købte derfor produktet og tog det med hjem med henblik på at finde ud af, om det levede op til mine forventninger og krav. Det gjorde det desværre ikke, hvorfor at jeg måtte returnere til Elgiganten med henblik på at få pengene tilbage, og prøve på at finde et nyt produkt.

Og det er så her, at jeg føler behov for at fortælle om min oplevelse med god kundeservice: Det tog mig vel under tre minutter at få lov til at betale 799 kroner for produktet. Imidlertid skulle det tage mig over ti gange så lang tid at få lov til at returnere produktet og få krediteret de 799 kroner på mit dankort.

Fair nok, der var ingen diskussion eller problemer med at få pengene tilbage. Ikke desto mindre kunne jeg alligevel ikke lade være med at føle en vis form for disproportion i forhold til, at det tog under tre minutter at betale, men det skulle tage over 30 minutter at få mine penge tilbage.

Har du prøvet noget lignende og hvad tænker du om denne form for kundeservice? Er det en del af “pakken”, når man handler i et lavprisvarehus for eletronik eller burde Elgiganten gøre det bedre?

Comments

  1. Peter Kaufmann says:

    Det var da utroligt, at du fik dine tilbage..
    Er flyttet til Sverige hvor systemet virker som det skal. Det er her en helt normal handling at levere en vare retur. I starten føles det lidt underligt og man står der med en masse forklaringer hvorfor man ønsker at returnere varen – ekspedienten er faktisk ligeglad med hvad årsagen er – du benytter dig bare af dit ret til hvad de kalder åbent køb. Her kunne Danmark virkelig lære noget.

    • I det hele taget har vi en lousy service- og høflighedskultur her i landet, og ja, der kunne vi også lære noget fra svenskerne.

      Jeg hørte et radioprogram forleden, hvor en person bemærkede, at serviceniveauet var steget i visse butikker i København over de sidste par år – som følge af der var blevet ansat mange svenske medarbejdere.

  2. Først vil jeg lige sige godt nytår :)

    Som sådan er det min umiddelbare tanke, at der er slækket på kundeservicen, når man går i et lavprisvarehus, men omvendt er kunderne jo stadigvæk det vigtigste element.

    Derimod ville min mave nærmere have vendt sig en omgang, hvis det eksempelvis havde været tilfældet et sted som Hifi Klubben.

    • Også godt nytår til dig, Michael :-)

      For mig virker det bare som om, at deres vareudlevering (der også håndterer returneringer) er underbemandet, og at man bevidst lukrerer på, at folk jo lige som er nødt til at vente, hvis de vil have deres penge tilbage.

      Men ja, det ville næppe ske i Hifi Klubben.

  3. Genkender det i den grad, og det er så urimeligt. Kune du ikke få den ekspedient i tale, som havde solgt dig produktet?

    Godt nytår Leif – håber snart vi ses igen. Kan se der er sket noget væsentligt i dit liv for nylig – håber du har det ok?

    • Jeg blev høfligst, men bestemt henvist af sælgeren til deres vareudlevering/returafdeling, så der kom ikke så meget ud af at henvende sig til sælgeren :-(

      Også godt nytår til dig, og jo, jeg håber da at vi snart ses igen, og gerne i selskab med den gode Jens :-)

      Og jo, jeg er ok, tak :-) Håber at du og familien er det samme :-)

  4. Skal jeg vaere helt aerlig, saa synes jeg altsaa det er ret fin service at kunne bryde indpakningen og stadig faa pengene tilbage, men jo – tidforskellen er godt nok stor!
    Godt nytaar. :)

    • Det er helt sikkert en fin service, at de tilbyder at tage varen retur og give pengene tilbage, selv om man bryder emballageren.

      Personligt tror jeg dog, at det lige så meget hænger sammen med, at det er billigere for dem at tilbyde dette, end det er at have medarbejdere nok til at hjælpe med at demonstrere varerne i selve butikken. Meldingen til mig var jo netop, at jeg kunne desværre ikke få lov til at prøve hovedtelefonerne i butikken, men at jeg var velkommen til at komme retur med varen, hvis jeg ikke var tilfreds.

      Også godt nytår til dig, Tina :-)

  5. Mohammed-jawad Tahir says:

    jeg har ikke oplevet noget lignende før, fordi jeg ligefrem bare er typen der læser anmeldelser om på nettet fra almindelige bruger før jeg køber en varer, så jeg er altid tilfreds med hvad jeg køber…Dog har jeg oplevet en gang at købe en mobiltelefon fra elgiganten.dk hvor det tog dem 14 dage at få den sendt hjem til mig, til sammenligning har jeg modtaget varer fra Kina 20 dage efter jeg bestilte dem…eneste forskel er bare at Kina ligger 5000 km væk herfra, hvilket Elgiganten ikke gør…

Trackbacks

  1. […] fordi de ikke kan overskue eller orker køen…) Min ven Leif Carlsen har skrevet et fint indlæg på sin blog, hvor han beretter om en oplevelse hos […]

  2. […] Det går hurtigt nok når man skal betale […]

Skriv et svar

