Lakker det mod enden for De Gule Sider?

Jeg har før skrevet om det enorme spild af papir, og deraf følgende miljøbelastning, der hvert år opstår i forbindelse med udgivelsen af de gammeldags telefonbøger.

Tallene er ganske vist et par år gamle, men på det tidspunkt blev der trykt ikke mindre end 10 millioner telefonbøger om året, hvilket kræver ikke mindre end 6.500 tons papir og resulterede i en udledning på ca. 13.000 tons CO2.

Men måske er der håb forude. I hvert fald kan jeg konstatere, at dette års udgave af “De Gule Sider” virker betydelig mindre end den forrige udgave. Dermed er mængden af papir reduceret og således også miljøbelastningen.

Efter min mening er det stadigvæk helt unødvendigt med gammeldags telefonbøger, og jeg kan slet ikke huske, hvornår jeg har brugt en sådan, og det gælder ikke kun mig. For et par år siden viste en undersøgelse af Danmarks Statistik, at to ud af tre danskere brugte nettet til at finde navne og numre, og mon ikke at det tal er markant højere nu. Det har i hvert fald aldrig været nemmere at søge og finde personer, telefonnumre og firmaer.

Med hensyn til den telefonbog som jeg modtog i dag, så er den i vanlig stil allerede “ekspederet” videre til genbrugscontaineren :-)

Comments

  1. Jeg er for så vidt enig i det du siger, men du skal huske på at der faktisk findes mennesker som ikke bruger internet :) Specielt ældre kan ikke leve uden sine telefonbøger. I en overgangsperiode burde de finde en opt-out løsning så telefonbøgerne kun ender i postkassen hos dem som faktisk vil have dem.

    • Selvfølgelig skal de, der ikke har adgang til internet, fortsat have adgang til telefonbøger.

      Efter min mening bør der laves en ordning, hvor folk let og ubesværet kan melde til eller fra i forhold til gammeldags telefonbøger.

      Problemet er i bund og grund, at telefonbøgerne ikke har så meget at gøre med en service overfor abonnenterne, men mere drejer sig om at tjene penge på annoncer. Hvis ikke teleselskaberne/forlagene kan tjene penge på at udgive telefonbøger, ville de helt sikkert ikke blive trykt og distibueret.

  2. Ja det kunne vel være sådan, at ville man have den, så skulle man bestille den og så kunne man trykke efter det. Der er jo ældre mennesker, der ikke bruger internettet.

    Jeg ved ikke, om vi har fået idag, men når jeg får, så ryger den også direkte til genbrug. Har intet at bruge den til.

  3. Enig, synes også telefonbogen skulle være pr. bestilling. Lige siden jeg flyttede hjemme fra for 5-6 år siden har jeg smidt den ud. Fruen vil dog gerne gemme den seneste udgave, men personligt ser jeg ingen grund herfor.

  4. Vi deler telefonbøger ud for TDC i min forening, en måde at skaffe penge til børnearbejdet. Her er reglerne faktisk, at folk med “reklamer og gratisaviser – nej tak” mærkater ikke skal have en telefonbog. Det bliver desværre ikke overholdt af alle (vi får f.eks. altid herhjemme, trods klistermærke). Jeg ved ikke om man kan gøre en sag ud af det ved at kontakte distributøren? De sidste 5 år er fagbogen skrumpet ind til det rene ingenting. For nogle år siden var der 4 i et bundt – sidst var der 12!

  5. God ide med at kunne melde fra eller til, om man vil have disse bunker af papir. Kan faktisk heller ikke huske, hvornår jeg sidst har brugt en telefonbog.

  6. De kunne bruge noget af alt det papir til at sende et postkort ud til alle husstande, hvor man kunne vaelge “ja” eller “nej” og retunere kortet til dem. Vi bruger saa at sige aldrig en telefonbog her i huset, men vi faar da adskillige ind ad doeren hvert aar. :)

    • Som nævnt flere gange kommer det desværre bare aldrig til at ske af frivillighedens vej, Tina. For selv om en meget stor del af telefonbøgerne bliver smidt ud uden at der er blevet vendt så meget som en side i dem, er det stadig big busine$$ for forlagene og teleselskaberne.

      Sålænge de kan få firmaer til at indrykke annoncer og dermed tjene penge på telefonbøgerne, vil de blive udgivet desuagtet, om der er et reelt behov for dem eller ej… desværre for naturen :-(

  7. Der er dog en meget vigtig parameter, som gør, at TDC stædigt holder fast i deres papirudgaver! Som annoncør kan du udelukkende reklamere på nettet, hvis du samtidig har en annonce i papirudgaven. Totalt arkaisk system – og et som ikke findes i mange andre lande, jeg er ansvarlig for annonceringsmæssigt. Men da man gerne vil kunne findes på nettet, så er man som virksomhed med til at støtte dette enorme energispild – om man vil eller ej!

Skriv et svar

