Selvfølgelig er Nutella (u)sundt…

I går aftes faldt jeg over en artikelEkstra Bladets website om en amerikansk mor, der har vundet en retssag mod chokolade-pålægsproducenten Nutella, som åbenbart havde postuleret, at det at spise Nutella skulle være ensbetydende med en god start på dagen.

Moderen havde åbenbart valgt at proppe masser af Nutella i sine børn i den tro, at det var sund mad. Man kan jo undre sig over, hvorfor at hun ikke selv lige tjekkede varedeklarationen på bagsiden af Nutella glasset. Derimod valgte moderen at stole på Nutellas tv-reklame, som selvsagt havde til formål at anprise og sælge produktet.

Imidlertid valgte retten at give moderen (og andre i et såkaldt gruppesøgsmål) medhold i, at Nutellas markedsføring var misvisende og falsk, da producenten ikke har oplyst om de store mængder fedt og sukker, der forefindes i produktet. Ifølge artiklen havde moderen udtalt, at hun ikke havde evnerne til at forstå denne information og at hun følte sig snydt af markedsføringen.

Jeg undrer mig virkelig over, hvordan det kan komme som en overraskelse at Nutella ikke er sund mad. Og jeg kan jo heller ikke forstå, hvorfor moderen ikke lige tjekkede varedeklarationen på bagsiden af Nutella glasset, frem for at stole på en tv-reklame. Havde hun tjekket bagsiden af glasset ville hun have fundet ud af, at der er 533 kcal i 100 gram Nutella og at der er næsten 57 gram kulhydrat og 31 gram fedt pr. 100 gram. Rent kaloriemæssigt svarer 100 gram Nutella jo næsten til et hovedmåltid for en voksen!

Men når det kommer til stykket, drejer det sig jo ikke om, hvorvidt det er muligt for en forbruger at gennemskue sundhedsværdien i chokolade-pålæg, som bliver markedført på tv. Det drejer sig jo om – med nogle advokaters hjælp – at få nogle penge ud af en virksomhed og dermed prøve at vinde en omgang i det såkaldte “Lawsuit Lottery” som det amerikanske retssystem ofte omtales som.

Jeg har i et par tidligere indlæg (“Jackpot Justice” og “Bukser er utrolig dyre i USA“) kommenteret det groteske i, at amerikanerne anlægger over 20 millioner civile søgsmål om året og at virksomhederne har så mange ekstra udgifter til advokatsalærer og forsikringer, at det i gennemsnit koster en amerikansk familie ca. 10.000 dollars om året i merpriserne for varerne – for der er jo kun én til at betale gildet i den sidste ende: Den amerikanske forbruger!

Anyway, det smager jo meget godt, det der Nutella :-)

Comments

  1. Den artikel faldt jeg også over – kors i skuret. Hvor dum kan man være….. ????? Den mor er da idiot. Men jeg mener det samme gælder retssystemet som giver hende medhold. Og det gælder sørme også producenten som forsøger at overbevise kunderne om at Nutella er lidt sundt – eller i hvert fald ikke så usundt som folk tror. Det er jo bare en absurd konstellation af dum, dummere, dummest…… jeg har bare lidt svært ved at gennemskue, hvilken etiket der passer bedst på hvem?!

    Jeg er også ret vild med Nutella – derfor køber jeg cirka 2 glas om året!

    • Ja, det er virkelig en absurd konstellation af dumhed. Man kan undre sig over, hvordan den nation overhovedet har fået sendt folk til månen :-)

      Ærgerligt at du bor i Danmark og køber Nutella – ellers ville du jo også kunne lave et søgsmål om millioner :-)

  2. Marianne says:

    Nutella er vildt sundt på digestivekiks …. hvis man er undervægtig og det er SANDT ;o)

  3. Mille says:

    Nutella smager altså bare godt – ærgelige at jeg nu ikke mere kan spise det som en del af mit “sunde morgenmåltid” (:

  4. abildjyden says:

    Jeg kan ofte undre mig over at mange amerikanerne ikke har snus fornuft.
    Jeg lærte som barn, at være alsidig, og i små mængder, så er det okay. Altså blev det til morgenbordet om søndagen at nutella fik sin plads, den eneste dag mine havregryn fik lov at blive i skabet.
    Jeg førte denne politik videre, og kan i dag se mine børn har et sundt forhold til hvad der er usundt – mindre usundt og sundt, trods reklamernes fremmarch.

  5. Mille says:

    Prøv lige at check denne hjemmeside: http://www.whocanisue.com !?!
    – Ikke underligt at det går helt galt “over there” :(

  6. Jeg kan godt forstå at kvinden valgte at gå rettens vej og få tilkendt erstatning. Der er ingen undskyld for at være dum, men man kunne se lidt penge komme ens vej… Men et eller andet sted synes jeg producenten af nutella har fortjent “straffen.” Har du set reklamen i dansk TV Jeg undrede mig lidt da jeg så den. Hvis samme reklame har kørt i USA kan man lige så godt budgettere erstatning/retsag.

    • Ja, jeg har set tv-reklamen, og tænker stadigvæk, at hun kun hopper på “Lawsuit Lottery” vognen for at få penge ud af et firma. Selvfølgelig har hun en idé om, hvad der er sundt og fornuftigt at give sine børn, men det er jo ikke det som det drejer sig om. Desuden skulle mange hundredevis af tv-reklamer jo så være grundlag for tonsvis af retssager, da tv-reklamer generelt set anpriser og bruger superlativer big time for at sælge deres produkter.

Skriv et svar

