En guldvask til taxibranchen?

I dagens udgave af Børsen kan man læse om, at det står skidt til for den danske taxibranche, og at specielt de storkøbenhavnske taxier lider.

Ifølge artiklen er mere end hver fjerde taxitur forsvundet over de sidste 10 år, og der kører nu 400 færre taxier rundt i Storkøbenhavns gader. Men desuagtet at der er færre taxier i byen (ca. 2.100 biler i alt nu) er branchen fortsat i dyb krise og det er langt fra nemt at drive en profitabel forretning ved at være taxivognmand.

Der er mange gode bud på årsagerne til, at taxibranchen har været igennem en årelang nedtur. Udover at de seneste års krise har gjort, at både virksomheder og privatpersoner kigger ekstra på omkostninger og forbrug, får også den københavnske metro noget af skylden for nedgangen og endelig nævnes også dårlig service som en årsag til at flere fravælger at bruge taxien som transportmiddel.

Personligt synes jeg, at den høje pris er en af de væsentligste årsager til, at jeg ikke kører mere i taxi end jeg gør. I min verden er det generelt set for dyrt at køre i taxi i Danmark. Det er så dyrt, at det er kun noget jeg gør, når det er absolut nødvendigt.

Hvis jeg eksempelvis skal køre fra Birkerød til lufthavnen, skal jeg regne med en taxibon på ca. 600 kroner – hver vej! Hvis man forudbooker sin parkering i lufthavnen, kan jeg faktisk parkerer i 12 dage for de samme penge. Hvis der nu var en fast pris på eksempelvis 400 kroner hver vej, ville jeg helt klart overveje det mere, hvis jeg skal afsted på forretningsrejse eller en ferie.

De små ture er også en dyr fornøjelse efter min mening. Hvis jeg har haft min bil til service, har jeg nogle gange taget en taxa fra Birkerød til kontoret i Allerød og her bliver dankortet suget for ca. 160-180 kroner hver vej – for at køre 2 x ca. 10-11 km. Jeg kan forestille mig, at denne problemstilling gør, at man også fravælger taxien inde i Storkøbehavn som transportmiddel til små ture rundt i byen.

I en moderne og konkurrencedreven verden kan det for øvrigt undre mig, hvorfor at taxibranchen stadig får lov til fra central sted (det såkaldte Taxinævn) til at fastsætte prisniveauet. Prisen er jo for øvrigt den samme uanset om jeg som kunde bliver fragtet fra punkt A til B i en stor og dyr Mercedes eller om det sker i en noget mindre og billigere Toyota Prius. I andre brancher kalder man det for karteldannelse og ulovlig prisdannelse, men i taxibranchen er det okay.

Jeg tænker, at reel og sund konkurrence er lige præcis, hvad taxibranchen har brug for, hvis den skal udvikle sig og overleve på sigt. I stedet for hele tiden at tænke i samme prisniveau for startgebyrer og pr. kørt kilometer, burde branchen tænke i helt nye produkter og koncepter, og med differentiering på prisen i forhold til, hvilken bil man bliver kørt i, graden af service o.s.v. Nogle er til en helt skrabet pris (discount) og andre vil gerne betale for høj service og komfort (premium). Der er masser af muligheder, hvis man tænker ud af helt ud af boksen og tør tage chancen og afprøve nye ting!

Branchen – som jeg for at være helt ærlig opfatter som gammeldags og uforandringsvillig – vil desværre næppe tage så markante skridt. Tværtimod vil de ledende vognmænd og kræfter i taxinævnet sandsynligvis hellere kører endnu flere biler i garagen, afmelde nummerpladerne og tilbagelevere taxibevillingen, end at foretage en nødvendig reformering af hele branchen.

I det hele taget tror jeg, at taxibranchen trænger til at blive støvet godt og grundigt af. Så i stedet for bare at lade taxierne kører igennem vaskehallen hver uge, skulle hele branchen og ikke mindre Taxinævnet give sig selv en guldvask med hele svineriet, og få et nyt syn på en verden, som i den grad er forandret.

Man ser nu engang klarere gennem nypudsede briller :-)

Comments

  1. Helena Heinze says:

    Hørt hørt!

  2. PS: For lidt over 5 år siden skrev jeg et indlæg om den manglende priskonkurrence i taxibranchen i forbindelse med, at Taxinævnet havde valgt at skrue priserne endnu mere op. Jeg sluttede indlægget med følgende konklusion: “En ting er i hvert fald helt sikker: Ingen konkurrence er lig med ingen udvikling og det vil bestemt være synd for både taxibranchen og dens kunder”. Sorry to say, men hold da fast hvor fik jeg ret :-(

  3. For en del år siden var jeg med til (på cand.merc. studiet) at gennemføre en analyse af hyrevognserhvervet. Det er da lige før denne rapport er højaktuel igen! Tankevækkende. ;)

  4. Søren says:

    Jeg er sådan set ikke uenig, men vil dog lige nævne det cirkus, som fx er i Stockholm, hvor der netop ikke er regulerede priser. Her kan (og bliver) specielt udlændinge, turister og andre uvidende om “systemet” snydt med priser der er flere gange højere hvis du vælger det “forkerte” taxa-selskab – og man skal vel at mærke være velbevandret for at kunne kende forskel på de forskellige taxiers udseende og brands.

    Prøv fx at se hvad selv den officielle turistorganisation skriver: http://www.visitstockholm.com/en/Travel/In-Stockholm/Tips-In-Stockholm/Taxi-/

    Eller læs de endnu mere grelle eksempler her:
    http://www.thelocal.se/16868/20090112/
    “The classic is cruise ship passengers who arrive at Värtahamnen and pay 1,700 kronor for a taxi ride to Gamla Stan – normally a 120 – 150kr ride. Then there are many tourists who are told the meter is showing the price in euros or dollars, and they pay it. The highest example I know of personally was a Japanese tourists who paid 450 euros (4,600kr) for a ride from Stockholm center to Arlanda airport.”

    Med andre ord: Selv om taxa-branchen godt kan trænge til en ordenlig rystetur, tror jeg ikke at et komplet ureguleret marked er en god løsning.

    Og ps. Yep, jeg er selv blevet taget ved næsen i Stockholm indtil jeg lærte hvilke selskaber man skal bruge… ;-)

    • Tak for en yderst valid kommentar, Søren.

      Jeg kan sagtens se, at vi ikke skal have svenske tilstande som du beskriver dem, og derfor skal der jo nok også være en eller anden form for regulering. Men ja, en solid rystetur kunne være rigtig sundt for taxibranchen og forhåbentlig også til gavn for kunderne :-)

  5. Apropos emnet så skulle de øvrige taxiselskaber måske kigge lidt på 4×35’s tiltag: http://www.business.dk/transport/taxi-kaempe-saetter-turbo-paa-forretningen

  6. Godt indlæg. Jeg tror Danmark er det dyreste land at køre taxa i. I udlandet tager jeg altid en taxa, men i Danmark er det kun efter byture o. lign.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s