Farvel og tak til bageren i Birkerød

Jeg må indrømme, at jeg her til morgen har fået nok af dårlig service hos “Bagergården”, som er den lokale bager her i Hovedgaden i Birkerød.

Jeg har adskillige gange tidligere spurgt personalet om, hvorfor de ikke yder lidt ekstra god service ved at lægge brødet ned i en plastikpose, når man som kunde beder om det. Desværre bliver det hver gang til hovedrysten fra medarbejderne, der fortælller mig, at den form for service tilbyder man skam ikke i denne specialbutik.

Men da jeg her til morgen blandt andet skulle købe et rugbrød og en pakke smør og jeg så bliver bedt om selv at hente smøret i et køleskab, der står halvvejs gemt væk bag disken, synes jeg, at bægeret flød over.

En ting er, at denne butik åbenbart ikke ønsker at pakke varerne ned som en god service mod de kunder, som gider besøge en specialbutik og betale merprisen i forhold til supermarkeder og tankstationer. Men når man ligefrem bliver bedt om selv at hente en pakke smør, stopper festen for mit vedkommende. Jeg tillod mig endda at spørge, om det virkelig kunne passe, at man som kunde i en specialbutik selv skulle hente smøret bag disken, når jeg nu beder om en pakke smør, men det ændrede ikke på noget. Hvis jeg ville købe en pakke smør, måtte jeg selv hente den.

Nu er det muligvis mig, der er ved at blive gammel og forstokket, men jeg troede jo netop, at en specialbutik skulle udemærke sig på minimum tre punkter: Kvalitet, udvalg og service. Både kvalitet og udvalg er okay hos Bagergården, men jeg må indrømme, at denne bager dumper big time, når det gælder service. Og når så priserne oven i købet er i den høje ende (hvilket er helt okay med mig, hvis bare kvalitet, udvalg og service også følger med), så stopper festen for mit vedkommende.

Så ud over at få luft for mine frustrationer over dårlig kundeservice, er det hermed også farvel og tak til den lokale bager i Birkerød for mit vedkommende. Hvis jeg ikke engang kan få lidt god service, når jeg besøge en specialbutik og betaler vel mellem 20 og 50 procent mere for varerne i forhold til et supermarked, en 7-Eleven eller en tankstation, ja så fortjener man efter min mening ikke mine penge.

Comments

  1. Øv sikke en måde at starte søndagen på. Men jeg må give dig ret – specialbutikker overlever kun på udvalg, kvalitet og service og jeg handler gerne i specialbutikker, hvis førnævnte egenskaber er opfyldt, men jeg er heller ikke bleg for at gå udenom en butik, som ikke lever op til ovenstående.

    Heldigvis synes jeg de fleste speciel butikker her i Odense, lever op til mine forventninger ang. udvalg, kvalitet og service. :-)

  2. Det går jo nok, Catarina. Det hjalp at komme af med det og få luft :-)

    Og så er det godt at høre, at du har masser af gode specialbutikker i Odense :-)

    Jeg kan for øvrigt undre mig over, at når lige netop mange specialbutikkerne har det rigtig svært for tiden, hvorfor satser de så ikke endnu mere på god service? Det er da netop nu, at specialbutikkerne har brug for loyale kunder.

  3. Nej de fik heller ikke min opbakning, det er sikkert og vist. Og jeg dropper dem også lige på et sekund, hvis jeg på nogen måde får en dårlig behandling. Sådan er det. Men skulle jo tro, at de i disse krisetider kunne oppe sig, men åbenbart ikke! ;-)

  4. Hehe… det var da topmålet af dårlig service. Kan godt forstå at du aldrig sætter dine ben der igen. Det ville jeg heller ikke have gjort.

  5. @Deborah: Desværre nej, selv i krisetider findes der åbenbart virksomheder, der ikke forstår vigtigheden af god service.

    @Jan: Nu er du i hvert fald også advaret, hvis du er i Birkerød og skal have både friskbagt brød og god service :-)

  6. Har du så et andet alternativ eller skal du bage det selv? :-)

  7. Alternativet hedder SuperBrugsen og deres rugbrød er faktisk bedre (og billigere) end specialbagerens, så det går jo nok :-)

    Med hensyn til at bage det selv, så tror jeg, at jeg bare skal gøre, hvad jeg er god til og det er ikke at bage :-)

  8. Daarlig service kan virkelig ogsaa faa mit pis i kog. Jeg kan baere over med naesten alt andet. God soendag, hvad der er tilbage af den. :)

  9. I lige måde, altså til det med god søndag, Tina :-)

  10. Ja, jeg hopper med på god service, specielt når det er en butik, hvor prisen er lidt højre!

    Men generelt skal servicen være god i alle butikker, for det giver glade kunder. Kunder som så får overskud til at tage kassedamens fejl med et smil og ønske hende en god dag.

    God dag til dig :0)

  11. Jeg synes, det er rigtig dumt af dem ikke at yde den service – det bliver måske forretningnes død på længere sigt ;o)

  12. Jeg kan ikke være mere enig med dig og skal sådan en butik overleve i krise tid så skal det da være på service…Jeg gør som dig finder andre steder at handle (eller bager selv). Jeg orker ikke dårlig service. Og sjovt i dag var jeg i den lokale Netto og jeg fik en hel fantastisk service på alle måder og smil og dejlige ord med på vejen.

  13. @Marianne: Ja, service bør generelt set være god i alle butikker, men lige netop i specialbutikker bør den bare været helt i top, også hos en bager. Også rigtig god dag til dig :-)

    @Madame: Lige nu har mange butikker i Birkerød (og sikkert også andre steder) det ganske hårdt og der er også lukket et par butikker over den sidste måneds tid, så det gælder virkelig om at please kunderne lige nu, efter min mening. Så ja, i værste fald kunne manglen på god service gå hen og blive et meget alvorligt problem for lige netop denne bager. Han får i hvert fald ikke så meget som en krone fra mig mere.

    @Marianne: Dejligt at høre med en god og positiv oplevelse i Netto :-)

  14. Haha, jeg kan da godt forstå at du ikke bryder dig om den butik! De lever højt på at det er sælgers marked for tiden (ægte bagere vokser ikke på træerne og ligger heller ikke med 100 meters afstand på de store hovedstrøg).
    Her i Helsinge er Supermarkedsbagerne (Kvikly og Best) i skrap konkurrence med “Gadekærsbageren” hvor man også er henvist til høflig selvbetjening for kølevarerne.

  15. Man føler sig næsten som 100 år gammel i forhold til at forvente gamle gedigne købmandsdyder som god service :-)

  16. Så må du ned på Vasevej :D

    Kæmpestort tillykke med fødselsdagen Leif, håber den bliver god.
    Glæder mig til at hilse på dig den 28. marts.

  17. Ja, der er ikke andet for, Sister Bonde :-)

    Og mange tak for din fødselsdagshilsen :-)

    Jeg glæder mig også til at hilse på dig den 28. marts.

  18. Bageren fra Vasevej findes ikke mere (på den adresse) men derimod i en noget mindre butik, som nu har adresse på Lupinkrogen. Der er et rigtig godt udvalg, super kvalitet og servicen er helt i top

  19. Tak for tippet, Peter :-)

  20. Hejsa!
    Fostår udmærket, at du bliver sur over dårlig betjening i de såkaldte specialbutikker. Det er møgirriterende, simpelthen.
    Du skal have et forsinket tillykke herfra.

  21. Mange tak, Peter :-)

  22. Hej
    Jeg er helt enig. De store supermarkeder har alt – derfor søger vi den menneskelige kontakt i de små special butikker.
    Jeg vil dog bare sige, at heldigvis har Birkerød jo en anden fantastisk bager – Rudersdal bageri. Personalet er skønne og forstår god service – og så skal det ikke være nogen hemmelighed, at de laver danmarks bedste jordbærkager.
    Jeg kører gerne fra Jyllinge til Birkerød pga af dem:)

  23. Pernille says:

    Jeg vil såmænd bare bakke dig op. Vi handler der heller ikke mere. Det er udelukkende pga. den meget ringe service – og deres utroligt dårlige humør. De virker næsten flabede.

    • Tak for din kommentar, Pernille.

      Er glad for at høre, at der er andre der også er konsekvente og lader være med at lægge pengene hos en butik, der så tydelig giver dårlig service.

  24. Leif Carlsen
    Prøv du lige og læs det skidt igennem du har skrevet. for det første køber en lille mand som bageren vare hjem til helt andre priser en store KÆDE-butikker.
    men yder den Service at have bla. SMØR og MÆLK til kunder der har glemt eller mangler lidt ekstra. ja så er der også lidt til dem der er tunge i røven. tænk over det.
    Deborah
    KRISE ? tror du at du ligefrem du skal tørres i R….

    • Kære Claus,

      Du må selvfølgelig gerne synes, at det er noget skidt jeg har skrevet, men jeg synes, at du fuldstændig misser, at jeg jo netop meget gerne vil støtte den “lille mand”, også selv om prisen er højere, hvis bare service og udvalg er i orden.

      Jeg betalte såmænd gerne 25-50 % mere for det brød, mælk og smør, som jeg måske køber en gang om ugen, typisk i weekenden, hvis bare servicen var i top, hvilken den altså på ingen måde var hos Bagergården.

      Jeg kan for øvrigt ikke se, hvad det har med service at gøre, at en bager har smør og mælk. Det er vel kun en hel naturligvis del af en bagers varesortiment, og har intet at gøre med at yde en ekstra service overfor dem, der måtte have glemt at købe det i supermarkedet. Her tror jeg nu mere, at det er tankstationerne, der løber med omsætningen.

      Vil for øvrigt gerne gøre lidt reklame for bloggen “Klamamse”, der har masser af indlæg om service.

  25. Hvad er det da for en gang gylle at lukke ud. Jeg kommer personligt selv ofte hos Bagergården i Birkerød og får hver gang en glimrende service. At man som kunde ikke selv kan lette sin flade R….V over i køleskabet i butikken for at hente sit smør kan da ikke være rigtigt. Man kunne jo hente den inden man bestilte brødet. Men man skal jo passe på at man ikke overanstrenger. Man kan nu undre sig når du skriver at du ikke kan få en plastiskpose til dine storindkøb som det må være siden du ikke kan have det i hænderne. Når jeg handler der og køber meget ind kan det godt lade sig gøre med en stor pose og får i samme ombæring et dejligt smil med på vejen. For det er en ting man må sige om servicen i Bagergården man bliver mødt af et smilende og venligt personle. Altså det gør jeg i hvert fald og måske kan det have noget med attitude at gøre. Og ja man kan da gå til supermarkedet eller tanken for at købe brød men det er virkelig godt brødet i butikken især det langtidshævede kan godt anbefales. Så måske du/I tage jer lidt sammen og tænke tanken at når man køber brød andre steder skal man altså også lette sin flade og hente sit eget smør.

  26. Faktisk var jeg forbi der i sidste uge, da jeg tænkte at jeg ville give denne butik en sidste chance, og jeg må indrømme, at jeg oplevede på ingen måde en forbedring i servicen. Det var desværre det samme – efter min mening – lave niveau som sidst.

    At du ser denne denne bager med de briller som du har på, og dermed danner dig din egen mening, har jeg selvfølgelig fuld respekt for – blandt andet fordi at serviceoplevelser er meget individuelle. Personligt kunne jeg aldrig finde på at bruge ordet gylle om din eller andres kommentarer. Jeg konstaterer bare, at du og jeg har en temmelig forskellig opfattelse af, hvad der er god service.

  27. Tror sq lige det er bagerfruen selv der har skrevet den kommentar (henriette)
    Kommer selv fra denne by og har af samme grund valg denne bager fra. køre heller til Lupinkrogen og køber mit brød. Min oplevelse med BG er at den gamle dame (fruen) er ret ubehøvlet har hørt fra fler at vis man spørger lidt for meget ind til tingenes holdbarhed osv. får man et beskidt svar…

  28. Det kunne da være, at jeg skulle få taget mig sammen og prøve at køre til Lupinkrogen og afprøve den bager, Ole :-)

    Der er jo også kommet Farumhus Konditeriet på Vasevej, og den har jeg været hos 3-4 gange. God service og virkelig godt brød!

  29. For et par år siden stod jeg i Birkerød Hovedgade kl. 17.20 og skulle i hast nå to ærinder, hvoraf det ene var at købe brød. En løsning var at bede min 10-årige datter købe et rugbrød hos bageren. Hun indvilligede i at købe brød og var faktisk lidt stolt over at skulle på indkøb alene. Så kunne jeg selv nå at ordne det andet ærinde imens.

    Da jeg 10 minutter senere mødete hende udenfor bagerbutikken var hun grædefærdig. Hun var gang på gang blevet sprunget over i køen. Og da det endelig blev hendes tur, fik hun af bager-ekspedienten at vide, at butikken nu lukkede, og hun blev bedt om at forlade butikken – uden brød!

    Det var den episode der for mig fik bægeret til at flyde over. Jeg havde allerede flere dårlige oplevelser med butikken (bl.a. at personalet ikke vidste, at der er forskel på fuldkornsbrød og brød med hele kerner – og på uforskammet vis gjorde opmærksom på at de altså var “specialister” på området – ikke jeg). Men siden episoden med min datter, har jeg ikke sat mine ben i den butik.

    Jeg undrer mig over, at en butik med en så uforskammet service kan blive ved med at eksistere.

    • Hej Clara, tak for din kommentar. Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at jeg er overrasket over at høre om din groteske oplevelse som din datter blev udsat. Det er virkelig langt uge, at hun blev udsat for den oplevelse. Jeg forstår dig så udmærket godt i forhold til det med, at du ikke har sat dine ben i den butik sidenhen.

      Og ja, det er mærkeligt at den butik kan blive ved med at eksisterer, men dels tænker jeg at de har et meget lavt omkostningsniveau og og dels findes der åbenbart nok af kunder, som er knap så fokuserede på god og ordentlig kundeservice, og dermed alligevel kommer igen og igen…

  30. Klaus Vanman says:

    Godaften Leif.

    Ja, det kan undre mig at en virksomhed som BagerGården, og i øvrigt også andre servicevirksomheder, ikke lærer deres medarbejdere, hvad vi i IT Branchen talte om allerede i start 90´erne; Husk, at 1 dårlig oplevelse kræver 5-10 positive for at genoprette tilliden for en kunde.
    Virksomheden skal huske på, at kunder (Som jeg), der får en dårlig oplevelse,bare vælge ikke at handle dér igen og ikke gør butikken opmærksom på det. Det er lig med mindre kundeunderlag og virksomheden er på rumpen, da de ikke får tilbagemelding på deres problemer.
    Derfor synes jeg at du gør det rigtige, ved at udstille, overfor dem og os, at de har et problem. Det kan de så reagere på eller lade være.

    God vind ;o)

    Hilsen
    Klaus Vanman

    • Hej Klaus :-)

      Jeg synes det er superfedt, at du skriver servicevirksomheder, for jeg tror at du dermed også rammer plet derhen at den omtalte bagerbutik slet ikke opfatter sig selv som en servicevirksomhed, men “bare” som en bager. I Bilka, hvor jeg er udlært tilbage i slutningen af firserne, lærte vi at en utilfreds kunde videregiver en dårlig oplevelse til 40 andre kunder! Og når man så tænker på øvelsen med, hvor mange positive oplevelser der skal til for at gøre skaden god igen, kan jeg slet ikke forstå, hvorfor at nogen virksomheder overhovedet tør lade være med at give bare en nogenlunde god service. Alene ud fra et risikosynspunkt burde det være total no go med dårlig kundeservice. Og når nu niveauet ofte er meget lavt, burde flere også tænke i, hvordan de faktisk kan kapre kunder ved at udvise ekstra god kundeservice.

      Hvad angår det med at reagere eller ej, så har jeg allerede givet op. Jeg har sagt det rigtig mange gange til personalet i butikken, og lige meget hjælper det – de dårlige oplevelser fortsatte, og dermed er det slut for min side med at lægge penge i den butik…

      Og tak :-)

Trackbacks

  1. […] kundeservice og virkelig tænke i unikke og personlige indkøbsoplevelser. Hvis jeg kun kan få dårlig service hos den lokale bager, vælger jeg altså at købe mit brød hos supermarkedet eller tankstationen, som ganske vist […]

  2. […] mit brød i Føtex eller SuperBrugsen i Hovedgaden eller kører til anden bager i nærheden. Klik her hvis du har lyst til at læse om, hvor galt det kan gå. Husk også at læse de interessante […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s