Opskrift: Quinoa-kalkun med rodfrugter

Jeg lovede for en uges tid siden, at jeg ville publicere flere “SimplyCookingopskrifter fra den kokkeskole, som jeg har deltaget i som en del af “Chris På Vægten” projektet.

Det er således blev tid for at bringe endnu en opskrift og denne gang handler det om at lave “quinoa-kalkun” med rodfrugter.

Sværhedsgrad: 3 ud fra en skala på 1-5.

Ingredienser (til 4 personer):

  • 400 gram kalkunbryst
  • 100 gram quinoa
  • 1 fed hvidløg
  • 1 liter vand
  • 2 pastinak
  • 4 gulerødder
  • 1 knoldselleri
  • 1 bundt løvstikke
  • Salt og peber

Fremgangsmåde:

  • Kalkunbrystet rulles i quinoa og lægges i en bradepande og drysses med salt og peber samt 1 fed finthakket hvidløg.
  • Hæld 1 liter vand i bunden af bradepanden.
  • Kalkunen steges i ovnen ved 185 grader til det er gennemstegt (ca. 40 minutter).
  • Rodfrugterne skæres i store tern, løvstikken hakkes groft, og det hele bages i ovnen sammen med kalkunbrystet, men kun så længe, at rodfrugterne stadig er sprøde indeni. Er de færdige før kalkunen, så tag rodfrugterne ud af ovnen og dæk med stanniol, indtil kalkunen er klar til at det hele kan serveres sammen.

Ernæringsinformation:

  • Ca. 319 kcal i ¼ af retten, fordelt på:
  • 28 gram protein
  • 6 gram fedt, hvoraf 1 gram mættet
  • 35 gram kulhydrat, heraf 8 gram kostfibre

Velbekomme :o)

Comments

  1. Mums – den gemmer jeg lige for den ser rigtig god ud :-)

  2. Den ser god ud – og man kan få lov at smage quinoa og en undskyldning for at bruge rodfrugter. Det kan kun blive godt.

  3. Og så spørger jeg, som ellers nok synes, jeg er med på madvognen: Hvad hulen er Quinoa??

  4. Deborah, jeg tillader mig at svare, nu jeg lige var her alligevel , og nu hvor jeg just har taget en portion Quiona Flakes, som jeg købte i et anfald af økologi. På kassen står: “Den sydamerikanske frøsort quinoa har været dyrket i mere end 7.000 år og er dermed en af verdens ældste afgrøder…. Quinoa er speciel pga en høj næringsværdi og et højt indhold af protein … essentielle aminosyrer…”.

  5. Tak Deborah – jeg har ikke turde spørge, men jeg havde absolut heller aldrig hørt om Quinoa… og jeg tror min lokale brugs vil kigge undrende hvis jeg spørger efter det dernede.

    Men ellers lyder opskriften rigtig lækker og kan sikkert også sagtens laves uden Quinoa.

  6. Nu har Conny fået svaret på det med quinoa :o)

    Man kan købe quinoa hos blandt andet Urtekram.

    @Mette; Det vil være synd at lave kalkunen uden quinoa, da det dels giver kalkunstukket et dejlig sprød overflade og samtidigt giver nogle dejligt og velsmage quinoa som er kogt op med vand og saft fra kalkunstykket.

  7. hæ – tror du ikke vores egen lokale brug forhandlede quinoa fra Urtekram… jeg tabte næsten kæben – dét havde jeg skisme ikke regnet med, vi kunne få heroppe i det mørkeste Jylland ;0)

  8. Selvfølgelig har I også det i Jylland :o)

  9. Hvor mange grader skal ovnen stå på?

Skriv et svar