Fortsat spild af papir…

På denne tid af året bliver der som bekendt spildt adskillige regnskove på tonsvis af julekataloger. Og for at det ikke skal være løgn, bliver der såmænd fældet yderligere en skov eller to i form af, at De Gule Sider nu er i fuld gang med at uddele deres lokale fagbøger i hele landet, i mit eget tilfælde “Storkøbenhavn Fagbogen for 2011” – en lækker lille telefonbog på lidt over 600 sider!

Jeg har før givet udtryk for, at jeg synes det er spild af papir at fortsætte med at udgive fysiske telefonbøger på den måde som man fortsat gør. For et par år siden viste tal, at der blev trykt i omegnen af 10 millioner telefonbøger om året, hvilket svarer til ca. 6.500 tons papir og en udledning på ca. 13.000 tons CO2. Og da jeg har en formodning om, at det er et fåtal, der efterhånden bruger gammeldags telefonbøger, og størstedelen af disse millioner af telefonbøger ryger direkte i genbrugscontaineren, er der altså tale om miljøspild i stor skala.

Jovist, der findes helt sikkert en gruppe af borgere, der stadigvæk vælger at bruge en gammeldags telefonbog til at finde et telefonnummer i, og fint nok med det. Men derfor er der jo ingen grund til at trykke fysiske telefonbøger til samtlige husstande i landet. I stedet burde man lave en ordning, hvor man aktivt tilmelder sig og siger ja tak til at få tilsendt en fysisk telefonbog.

Imidlertid ville det ikke interessant for telefonbogsforlagene at indføre sådan en service. For i så fald ville deres oplag styrtdykke, og dermed ville grundlaget for at sælge annoncer stort set kollapse, eller i hvert fald blive stærkt reduceret.

Jeg forstår dog ikke, hvorfor at annoncører anno 2010 ikke har gennemskuet forlagenes “forretningsmodel”, som jo primært går ud på at fortælle interesserede annoncører om, hvor mange tusindevis eller millioner af husstande de kan ramme ved at komme med i telefonbøgerne. Hvis der nu fandtes officielle tal for, hvor mange der med det samme smed de gammeldags telefonbøger i genbrugscontaineren med det samme, var det næppe så interessant at annoncere på denne måde. I hvert fald ville det nok resultere i et krav om en stærkt reduceret pris på annoncerne, når det reelle antal “læsere” er markant mindre, end det fysiske oplagstal er et udtryk for.

Frisk på at deltage i en lille afstemning? Så klik på et af svarene i nedenstående stemmeboks og fortæl, hvad din hustand gør med de telefonbøger som du/I modtager. Og har du lyst til at kommentere indlægget, er du selvfølgelig mere end velkommen til at smide en kommentar.

Comments

  1. Jeg er helt enig med dig Leif – det er fuldkommen hul i hovedet. Jeg er helt klart til aktivt tilvalg. Hos os kommer telefonbogen hen og ligge på en lille reol, hvor den samler støv indtil næste års udgave kommer for at afløse den. Vi slår ALDRIG op i telefonbogen.
    Dog var den lille lokaltelefonbog velkommen da vi købte sommerhus, for så havde vi et register over lokale håndværkere et sted hvor vi ikke har så effektiv internetadgang som derhjemme.

    • Godt at høre, at der er meningsfæller derude :-)

      Men som jeg skriver, tvivler jeg på at en service med et aktiv tilvalg nogensinde bliver til noget, mindre politikerne går ind og laver en eller anden form for tiltag overfor urimeligt stort miljøspild/belastning, hvad jeg vil mene at distributionen af gammeldags telefonbøger hører til under.

      • Ja det må jo være markedskræfterne der gør at det stadig er attraktivt at lave disse telefonbøger, enten for De Gule Sider eller for annoncørerne – lidt ligesom reklametryksager iøvrigt. Så det er klart at det er en politisk beslutning der skal til, og spm. er om der er særligt mange politikere der vil være med til noget der sætter selskaber som De Gule Sider ‘out of business’.

        • Enig, Trine Louise, men hvis det viser sig, at der måske bliver smidt 5-6 millioner telefonbøger ud med det samme (nu tager jeg bare tallene fra min egen afstemning for gode varer), så må der da være nogle politikere, der tænker at der er tale om for stort et miljøspild til, at det er acceptabelt at lave forretning på.

  2. Enig med dig, det er fuldstændig hjernedødt at få trykt en annonce bl.a. i De Gule sidder…

    Internettet er opfundet og man er i dagens Danmark online 24/7, og det er noget hurtigere at gå ind på dgs.dk/krak.dk/eniro.dk og så taste det man ønsker og så postnummeret…end at skulle slå op i en tyk bog, for at stikordsregistret, og så slå op i det rigtige sidetal, for måske at finde noget relevant i nærområdet.

  3. Hej Leif

    Jeg er helt enig med dig i, at telefonbøger er kommet for at forsvinde. Det er vist mindst ti år siden, jeg selv holdt op med at bruge dem.

    Men – jeg kender mindst tre-fire ældre mennesker, der ikke er på internettet og aldrig kommer det. De kan ikke undvære deres telefonbog – ligesom de ikke kan undvære deres trykte selvangivelse, deres trykte kontoudtog, deres trykte pensionsoversigt osv.

    Aktiv tilmelding, siger du. Men så ryger vi over i en principiel problematik. Nemlig hvorvidt private firmaer overhovedet har ret til at proppe deres produkt ind gennem din private brevkasse – uden at du har bedt om det. I så fald må jeg også kunne blive fri for at modtage lokalaviser osv. – hvis jeg ikke aktivt har tigget om at få dem.

    Jeg synes, at man alt for tit blæser på den del af befolkningen, der af den ene eller den anden grund ikke er med i it-ræset. Lad dog udviklingen ske organisk. Det giver altid et kønnere resultat. I løbet af de næste 15-20 år vil de kommercielle telefonbøger uddø helt af sig selv – nemlig når annoncørerne ikke længere får noget som helst for deres penge.

    Venligst

    Rasmus (47 år)

    • Jo mere jeg tænker over det, desto tror jeg også at du har ret med hensyn til organisk udvikling. Det vil det gå op for annoncørerne at det er dyrekøbte kontakter, og at de dermed i højere og højere grad melder fra til fordel for internetannoncering, og dels sker der jo også en naturligt frafald at den gruppe af mennesker som du selv nævner.

  4. Nemlig. Generationen uden internet uddør lige så stille og dermed forsvinder telefonbøgerne af sig selv.

    Iøvrigt har jeg flere gange i de sidste par år hørt, at De Gule Sider er i store vanskeligheder (= har voldsomme problemer med at sælge annoncer). Det tyder på, at udviklingen måske løber hurtigere, end vi aner.

    • Det undrer mig faktisk ikke, hvis De Gule Sider er i store vanskeligheder. Det er heller ikke ligefrem god PR som de har fået i pressen over de seneste par år med deres salgsmetoder.

      Så ja, udviklingen løber måske meget hurtigere trods alt :-)

  5. Jeg tror at Mostrup lever højt på reklamer for håndværkere, men jeg er ikke sikker. Jeg kan godt forestille mig at de ryger ud om et par år. Indtil videre har jeg stor glæde af bøgerne p.g.a. vejviser og vej-index og kort. De Gule Sider er jeg ikke helt så sikker på at jeg har brugt til noget. For nogle år siden rev jeg en kort-sektion ud og brugte den som opdatering af mit KRAK-kort, men de fleste bruger jo GPS nu.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s