Politisk “klipning” af DR

dr-fejlcitat1.jpg

Der er opstået en stor diskussion i Folketinget og noget der minder om politisk stormløb fra oppositionen mod forsvarsminister Søren Gade i forlængelse af filmen “Den hemmelige krig” og det efterfølgende indslag om filmen i TV Avisen i Danmark Radio.

I korte træk bliver forsvarsministeren beskyldt for, at have givet forkerte eller misledende oplysninger til Folketinget i sagen om, hvor mange gange danske soldater rent faktisk har udleveret Taliban krigsfanger til afhøring hos de amerikanske styrker i Afghanistan.

Det viser sig nu, at Danmarks Radio i både selve filmen og TV Avis-indslaget, har undladt at gøre opmærksom på, at den amerikanske forhørsleder, som udtaler sig i filmen, tager forbehold for, at det kun var “så vidt han husker”. Dermed er det kun redigerede udtalelse, der er blevet bragt i den danske presse.

Jeg kan ikke lade være med at føle, at Danmarks Radio i værste fald laver noget, der kunne minde om politisk “klipning” af filmen eller i bedste fald laver sjusket journalistik, når de bevidst klipper en ret væsentlig information ud af filmen.

Danmarks Radio skal som Public Service nyhedsmedie udelukkende formidle nyheder og programmer på en måde som er politisk uafhængig. Danmarks Radios journalister må og skal gerne være kritiske i deres tilgang til samfundet, regering, opposition, myndigheder, virksomheder, enkeltpersoner o.s.v., men det må være et must, at det foregår på en partipolitisk uafhængig måde.

Jeg håber derfor, at Danmarks Radio – for deres egen integritets og troværdigheds skyld – omgående hæver de interne krav til den journalistiske kvalitet. Det ville være synd, hvis landets ellers mest troværdige nyhedsmedie begynder, at være populistisk og politisk i sin nyhedsformidling – den form for nyhedsformidling har vi rigelig af i forvejen.

Comments

  1. Jeg vil anbefale at læse den udmærkede redegørelse Claus Piculell har udarbejdet om oversættelsesarbejdet på det omtalte interview:
    http://avisen.dk/blogs/nutcracker/Fejl-i-_1D20_Borgerlige-beg_E500_r-igen-tortur-p_E500_-engelsk_21001D20_-210107.aspx

  2. Hej Benny…

    Tak for linket – det er en meget interessant redegørelse.

    Selv om det – som beskrevet af Claus Piculell – starter med, at DR2 under klipningen af filmen, allerede der fjerner et ret vigtigt element i den amerikanske forhørsleders udtalelse, så synes jeg nu fortsat, at Danmarks Radio som institution (og ikke kun TV Avisen) har en forpligtelse til at sikre objektivitet og politisk uafhængighed i enhver form for program, som Danmarks Radio vælger at viderebringe.

    /Leif

  3. Uanset hvad sætter dokumentarudsendelsen regeringen i et voldsomt dårligt lys, og jeg ærger mig temmelig meget over, at jeg ikke fik set den på DR2 da den blev vist.

    Æv…

Trackbacks

  1. […] forlængelse af mit indlæg om ‘Politisk “klipning” af DR‘, synes jeg selvfølgelig, at det er en interessant artikel, som bestemt er værd at læse. […]

Skriv et svar