Endnu en trist verdensrekord…

Efter det er blevet “afsløret“, at danskerne har verdensrekord i forbruget af sukker på ikke mindre end 60 kilo i snit om året pr. indbygger, har regeringens forebyggelseskommission foreslået højere afgifter på chokolade, sukkervarer og sodavand.

Det er jo helt vildt med ikke mindre end 60 kilo sukker i gennemsnitlig forbrug pr. indbygger. Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forholde mig til det tal. Prøv at forestille dig, at man stabler 60 pakker 1-kilos sukkerposer ved siden af hinanden – det er jo helt vildt!

Personligt har jeg det fint med, at det offentlige forsøger på at adfærdsregulere usund levefærd via stærkt forøgede afgifter på eksempelvis chokolade, slik eller sodavand. Jeg tror, at det kan være svært for folk, at undvære deres “fix”, men så lad os i det mindste prøve på at regulere det ved, at gøre det dyrere for folk at få deres “fix” i form af sukkerholdig sodavand, slik, is eller lignende.

Jeg ved godt, at det indebærer en lang række problemstillinger og udfordringer, men lad os prøve på at gøre noget ved dem, frem for bare at sige, at det er op til folk selv. For “folk” kan tydeligvis ikke selv styre det med et sukkerforbrug på cirka 60 kilo pr. indbygger!

Hvad med dig selv, bruger du mere eller mindre end 60 kilo sukker om året?

Comments

  1. Det er et foruroligende tal – helt enig. For nogle år siden var jeg i Belgien, og jeg studsede meget over deres totalt smarte momssystem, der netop var med til at regulere prisen på forskellige fødevarer. Frugt og grønt og ting som rugbrød osv. havde en procent, ting som var lidt mere usunde og unødvendige havde en anden og dyrest var vin, spiritus og “røg” – det er et smart system, fordi det også betyder, at dem der ikke har så mange penge, faktisk har mulighed for at købe rimelig fornuftigt ind, fordi sunde basisvarer er relativt billige i forhold til herhjemme (og ja, nu er det 5.år jeg er på SU, og jeg må da sige, at før jeg flyttede sammen med kæresten var det noget ensformigt, det jeg kunne få pengene til at række til indenfor f.eks. frugtafdelingen!!)….

    Så ja, jeg er til dels enig med dig i, at man fra statens side bør øge moms/afgift på alle de ting der er ‘tunge’ på sukker, men til gengæld bør den så sænkes på de sunde ting, som man bør få størstedelen af danskerne til at købe og spise…

  2. Men noget der endnu er uklart er om light produkterne kommer ind under denne kategori og med en diabetiker i huset så ville det altså ikke være sjovt…. Altså hvis light sodavand også skal luksus beskattes…

  3. Jeg er vild med sukker/slik. Måske ikke så fint at sige det, men jeg elsker slik!
    Derfor vil jeg gerne have højre pris på det. Jeg har så svært ved at sige nej tak… ved ikke at spise slik dagligt. Det er virkeligt svært for mig, når jeg beslutter ikke at spise slik, andet end i weekenden…

    Det lyder voldsomt, men med de poser slik man køber nu, så tror jeg det desværre godt kunne være med mig i den tabel…

    Men i det nye år skal det være anderledes…… ;0)

  4. @Marianne@fremilyset: Der er ingen tvivl om, at det vil være ikke så lidt af et arbejde rent lovgivningsmæssigt i forhold til, om noget er light or not. Personligt vil jeg trække grænsen ved, hvor det reelt er sukker i et produkt eller ej eller om det er kunstige sødemidler. Det er dermed, at noget er “light” bare fordi der er 30% mindre sukker i et produkt, er ikke godt nok til at unddrage sig moms eller en momsreduktion.

    @Marianne’s mening: Det er jeg også, men hvis det var markant dyrere at købe slik, sodavand eller eksempelvis is, ville det helt sikkert have en effekt på min indkøbsvaner i forhold til, at jeg ville købe mindre af det sukkerholdige.

  5. Apropos emnet om at få for mange kalorier via sukker, så er nedenstående historie en yderst positiv historie om en mor, der vælger at gøre en forskel i forhold til hendes børn:

    http://www.berlingske.dk/article/20081221/danmark/712210100/

  6. 60kg er meget, men det jeg egentlig ser som problemet med sukker er al den sukker der er skjult i fødevarer. For vi sq da alle godt hvad det betyder når vi kører en plade marabou ind – at det ville være bedre at have direkte drop fra dansukker fabrikken. Men så længe der er SÅ meget sukker skjult i mange fødevarer så skal man virkelig se sig for, hvis man vil undgå meget sukker. Så der er den bevidste sukker indtagelse og den ubevidste efter min mening.

    (og så napper jeg lige en kage mere med masser af sukker så jeg er sikker på at få mine 60 kg :-D )

  7. Du har så meget ret, Marianne. Det drejer sig så meget mere om, hvad der er af skjult sukker i de fødevarer, som vi generelt indtager.

    At du så er så ærlig over for dig selv, at du erkender, hvad der kommer af sukker via kager, er jo i det mindste en ganske stor selverkendelse. Det er i det mindste en start, Marianne :o)

    PS: Ud fra dine indlæg på din blog, så tror jeg nu stadigvæk, at du vil spise en kage fra tid fra anden samtidigt med, at du vil være i stand til at holde dig på dydens smalle vej gennem dine løbeture :o)

  8. Light skal selvfølgelig forståes i forhold til hvad diabetes foreningen tilskriver, nemlig nul sukker og helst ikke for mange sødemidler….. For tro mig light er ikke bare light. Men for bare 10 år siden kunne husbonden kun få danskvand når vi skulle i byen og spise og her er trods alt sket en udvikling i mod det positive…
    men slik hvor sukkeret er erstattet af sødemidler mv. det holder altså ikke – det er stadigvæk alt for fedende…

  9. Helt enig, Marianne!

  10. Mener du helt alvorligt, at vi konsumere 60 kg sukker om året?!

    Det er over 1,1 kg om ugen. Du har nok ret i at vi åbenbart ikke styre vores misbrug selv, så det er helt i orden med mig at det bliver dyrere at købe slik, sodavand og chokolade.

    Men når det er sagt, kunne jeg godt tænke mig at se afgifts lempelser på sunde alternativer.

  11. Som Cirkusprinsesse er inde på, kommer en stor del af de 60 kg sukker fra sukker, der er skjult i de fødevarer, som de fleste mennesker indtager som en del af en “normal” kost.

  12. Hm.. efter en hurtig scanning af mit sukkerforbrug kommer jeg på det faktum, at rørsukkeret skal slåes i stykker i sukkerskålen, når nogen skal ha noget i teen, fordi jeg nærmest ikke bruger sukker. Altså udover når anden skal glaceres eller der skal bages kage til gæster.
    Stuntet i (ærligt) at kunne sige noget så frelst er så, at jeg spiser ca. 50 g chokolade om dagen – af den gode 70% type, der fungerer som livredning i stort set alle situationer. Så selvom jeg aldrig spiser slik, kom sukkersynderen altså alligevel frem i lyset :-)

  13. Jeg håber, at jeg bruger MEGET mindre en 60 kg. sukker om året – det lyder da helt vildt. Men når man tænker på alt det “sunde” mad der findes med skjult sukker, så er det måske ikke helt urealistisk endda.

    Men jeg mener i øvrigt, at den usunde mad – chokolade, chips, morgenmadsprodukter med højt sukker indhold, fløde, kager osv. osv. – burde mærkes ligesom cigaretpakkerne, så folk bliver meget mere bevidste om, at det sgu er farligt for kroppen, at indtage de sukkerholdige madvarer.

  14. Jeg er helt enig med dig Leif – op med afgifterne på sukker-varene … for min skyld også endnu mere op på alt det andet usunde ….fed/ernærringsfattigt mad, cigaretter og alkhol osv.

  15. Tænk blot på, hvor meget sukker der er i almindelig sodavand, som specielt unge mennesker indtager enorme mængder.

  16. Det eneste “slik”, jeg spiser, er vist faktisk lakridser – og det er sjældent som udenlandsdansker! En sjælden gang falder der en mikroskopisk ‘macaron’ af – men de vejer knap 15 gram stykket ;-)

    Om sommeren er jeg jo fristet af en is – men jeg har ikke drukket sodavand i nogen form i flere år faktisk. Det er absolut et spørgsmål om at vænne sig af med sit fix, som du siger!

    Det du har formået – og jeg har fulgt lidt på sidelinien uden at give mig til kende – er intet mindre end enestående! Det er meget beundringsværdigt – og giver helt sikkert andre mod på at komme igang med sporten og en sundere levevis.

  17. Det lyder af meget . Jeg spiser ikke så meget sukker men spiser sundt undtagen når jeg har gæster eller er i byen. Jeg syntes at der skal mere afgift på usunde fødevarer men mindre moms på økologiske varer.
    Når jeg handler undre det mig hvad folk stopper i indkøbskurven.

Skriv et svar

