Ikke bedre end gratisaviserne

berlingske1.jpg

Jeg må indrømme, at jeg efterhånden er meget træt af Berlingske Tidende og at jeg derfor også er meget tæt på, at opsige mit abonnement, hvis der ikke sker sker en forbedring.

Hvorfor så det? Er det fordi, at det er blevet en dårlig avis og at jeg er blevet træt af deres journalisters skrivestil og bare har brug for lidt forandring? Eller er det fordi, at denne avis koster penge og der nu findes gratisaviser som eksempelvis Nyhedsavisen og dato?

Svaret på alle disse spørgsmål er nej.

Grunden til, at jeg er utilfreds med Berlingske Tidende, skyldes noget så banalt som det at få avisen leveret i det hele taget, til tiden og hele vejen ind af brevsprækken.

Af uforståelige årsager kan Berlingske Tidendes avisbud ikke kan finde ud af noget så simpelt som, at levere avisen gennem brevsprækken, sølle to gange om ugen (til hverdag har jeg avisen som e-avis). Nej, ikke så sjældent kommer avisen slet ikke, næste gang er den forsinket. Og skulle jeg rent faktisk være så heldig, at avisen bliver leveret, er den ofte smidt ude foran døren (hvilket ofte giver en våd avis her i vinterhalvåret). Og hvis avisen endda skulle have fundet vej til brevsprækken, ryger den sjældent hele vejen ind, hvilket gør, at alt mulig anden form for post til mig, bare bliver smidt uden for døren.

NATO – No Action, Talk Only

Og det er såmænd ikke fordi, at jeg ikke klager min nød til Berlingske Tidendes (jeg kan nummeret til abonnementsservice udenad nu) og beder dem venligst om, at gøre noget ved problemet. Det er såmænd heller ikke fordi, at de venlige servicemedarbejdere ikke prøver at være imødekommende, for det gør de bestemt og de lover da også hver gang, at de vil tage fat i både den lokale distributionsansvarlige og avisbudet.

Problemet er bare, at det kun bliver det bedre i en eller måske to weekender, hvorefter at vi er tilbage til samme dårlige leveringsevne som beskrevet ovenfor. Der er ganske enkelt ikke en konsekvent og vedholdende (god) kvalitet i leveringsevnen hos Berlingske Tidende.

Jeg kan acceptere, at man ikke kan forlange så meget (hvis noget overhovedet endda) af gratisaviserne, når det kommer til en stabil levering (se eventuelt de relaterede blogindlæg nederst i dette indlæg). Men når man rent faktisk betaler for sin avis, er det vel kun ret og rimeligt, at avisen også leveres til tiden og ind af brevsprækken – specielt, når nu Berlingske Tidende selv lover, at det skal være sådan.

God avis – dårlig levering

Så problemet i en nøddeskal er ikke, at Berlingske Tidende er en dårlig avis. Rent faktisk synes jeg, at det er en rigtig god avis, som jeg har læst i mange år og gerne vil blive ved med at læse.

Nej, problemet er ikke kvaliteten eller prisen på selve “varen”, men udelukkende kvaliteten af leveringen (eller manglen på samme).

Jeg kan derfor ikke lade være med at konkludere, at Berlingske Tidende ikke er bedre end gratisaviserne til at levere eller rettere ikke levere (i hvert fald ikke her i Birkerød). Forskellen er bare, at jeg har betalt for min Berlingske Tidende.

Det får mig jo derfor til at stille spørgsmålstegn ved, hvorfor man så overhovedet betale for en avis, hvis den alligevel ikke kommer som aftalt. Og selv om at jeg synes, at Berlingske Tidendes journalistiske kvalitet er bedre end gratisaviserne, så er det bare ikke så meget værd, hvis man ikke får sin avis overhovedet eller som en drivvåd avis.

Moralen rent servicemæssigt

Udover at få luft for min irritation over, hvor utilfredsstillende leveringen af min Berlingske Tidende er, har jeg (selvfølgelig) også en morale med mit indlæg.

Jeg gætter på, at det tager Berlingske Tidendes journalister og øvrige medarbejdere i tusindvis af mandetimer hver eneste dag at producere en rigtig gode kvalitetsavis. Men, hvad hjælper denne enorme arbejdsindsats og dedikation til seriøs journalistik og et godt produkt, hvis ikke Berlingske Tidende har styr på de sidste kritiske minutter/sekunder af avisens distribution?

Det er desværre et godt eksempel på, at man kan have et rigtig godt produkt, som kunder rent faktisk gerne vil betale for, men hvad hjælper det, hvis ikke varen kan nå frem til kunden til tiden og på den aftalte måde.

Og helt ærlig, så kan jeg ikke forstå, hvor svært kan det være? Udover at avisen selvfølgelig skal nå frem, tager det altså kun et par sekunder ekstra indsats fra avisbudets side, for at skabe en tilfreds kunde ved at sørge for, at avisen kommer hele vejen ind gennem brevsprækken og ikke bare bliver smidt uden foran døren.

Relaterede blogindlæg:

Comments

  1. Tilsyneladende et landsdækkende problem og ikke kun for Berlingske. For år tilbage gentog historien sig for mit vedkommende for Jyllands-Posten og bagefter for Berlingske (samme bud?).

    Jeg mener at det er et super alvorligt problem for betalingsaviserne. Hvis ikke abonnenterne skulle få et ordenligt produkt – hvad er så betalingsavisernes eksistensberettigelse? Jeg tror ikke at ledelsen på Berlingske går og planlægger eksklusivt salg fra kiosk.

  2. Mine forældre, som også holder avisen, er også godt trætte af den, men af andre grunde, der går på layoutet. Siden avisen gik over tabloid størrelsen på kultursektionen, er det gået galt med at få hæftet avisen ordenligt sammen. Tit og ofte er midten rykket så langt ind, at hæftningen er sat lige oven i teksten og dermed svært at læse. Det er også sket for 1. sektion da den også overgik til det samme format som kultursektionen…

    Det må vist kaldes en Om’er ;-)

Skriv et svar

